Malarz, rysownik, scenograf, reżyser teatralny, autor happeningów i manifestów artystycznych. W latach 1934-38 studiował malarstwo w krakowskiej ASP pod kierunkiem W. Jarockiego i J. Pieńkowskiego oraz scenografię u K. Frycza. W okresie 1842-44 prowadził w Krakowie Teatr Konspiracyjny. W 1945 r. założył stowarzyszenie "Grupa Młodych Plastyków"; w 1948 r. zorganizował Wystawę Sztuki Nowoczesnej w krakowskim Pałacu Sztuki. Związany był z awangardową "Grupą Krakowską". Był animatorem i współtwórcą eksperymentalnego teatru Cricot 2 powstałego w 1956 r. Na przełomie lat 70. i 80. Kantor powrócił - po okresie metaforycznym i informelu - do formuły malarstwa figuratywnego traktowanego bardzo osobiście; z jednej strony jego obrazy zostały "zaludnione" przez postacie z teatru, z drugiej stylistyka jego malarstwa uwarunkowała projekty kostiumów i scenografii. Powstały wówczas m.in. serie "Umarła klasa", "Ci poważni panowie", "Do diabła". Autor tak komentował wymowę tych intymnych prac: "Przy wszystkich moich prowokacjach, protestach - w jakimś tam kącie tego mojego Biednego Pokoiku Wyobraźni, tak "na boku", dla siebie tylko, rysowałem i malowałem figury ludzkie pozbawione wszelkich pretensji do jakichkolwiek teorii i formalnych wyrafinowań. Tylko dla siebie! ... Powstawały postacie coraz liczniejsze, całe pochody: wędrowcy i ich bagaże, chłopcy z czasów mojej szczęśliwej młodości, staruszkowie powracający do Umarłej Klasy Szkolnej, Dzieci zamknięte w ławkach szkolnych jak uwięzione, ... ludzie zrośnięci ze swymi przedmiotami" ("Tadeusz Kantor. Malarstwo i rzeźba.", kat. wyst., MNK 1991, s. 28-29). Oferowany obraz, o znamiennej dla wczesnych lat 80. lapidarnej formie, wpisuje się w nurt ewokujących przeszłość rozważań, rozwija motyw człowieka "zrośniętego" ze swym atrybutem, bezwzględnie podporządkowanego niezbędnym mu do egzystencji przedmiotom. Omawiana praca do 1995 r. należała do kolekcji paryskiej Galerie de France
Akryl, płyta (isorel), 180 x 110
sygn. na odwrociu; nr inw. TK d263
Malarz, rysownik, scenograf, reżyser teatralny, autor happeningów i manifestów artystycznych. W latach 1934-38 studiował malarstwo w krakowskiej ASP pod kierunkiem W. Jarockiego i J. Pieńkowskiego oraz scenografię u K. Frycza. W okresie 1842-44 prowadził w Krakowie Teatr Konspiracyjny. W 1945 r. założył stowarzyszenie "Grupa Młodych Plastyków"; w 1948 r. zorganizował Wystawę Sztuki Nowoczesnej w krakowskim Pałacu Sztuki. Związany był z awangardową "Grupą Krakowską". Był animatorem i współtwórcą eksperymentalnego teatru Cricot 2 powstałego w 1956 r. Na przełomie lat 70. i 80. Kantor powrócił - po okresie metaforycznym i informelu - do formuły malarstwa figuratywnego traktowanego bardzo osobiście; z jednej strony jego obrazy zostały "zaludnione" przez postacie z teatru, z drugiej stylistyka jego malarstwa uwarunkowała projekty kostiumów i scenografii. Powstały wówczas m.in. serie "Umarła klasa", "Ci poważni panowie", "Do diabła". Autor tak komentował wymowę tych intymnych prac: "Przy wszystkich moich prowokacjach, protestach - w jakimś tam kącie tego mojego Biednego Pokoiku Wyobraźni, tak "na boku", dla siebie tylko, rysowałem i malowałem figury ludzkie pozbawione wszelkich pretensji do jakichkolwiek teorii i formalnych wyrafinowań. Tylko dla siebie! ... Powstawały postacie coraz liczniejsze, całe pochody: wędrowcy i ich bagaże, chłopcy z czasów mojej szczęśliwej młodości, staruszkowie powracający do Umarłej Klasy Szkolnej, Dzieci zamknięte w ławkach szkolnych jak uwięzione, ... ludzie zrośnięci ze swymi przedmiotami" ("Tadeusz Kantor. Malarstwo i rzeźba.", kat. wyst., MNK 1991, s. 28-29). Oferowany obraz, o znamiennej dla wczesnych lat 80. lapidarnej formie, wpisuje się w nurt ewokujących przeszłość rozważań, rozwija motyw człowieka "zrośniętego" ze swym atrybutem, bezwzględnie podporządkowanego niezbędnym mu do egzystencji przedmiotom. Omawiana praca do 1995 r. należała do kolekcji paryskiej Galerie de France