wymiary: 25.7 x 16 cm,
olej, tektura
sygn. p.d.: J Malczewski | 91
Na odwrocie napis czarną farbą: Nie uciekaj dziewczę lube | Moje sto tysięcy! | Dogonię ja moją zgubę | I nie puszczę więcej!!!
Ponadto przy dolnej krawędzi napis farbą: N.3; atramentem: [...] 1/4 / 26. przy górnej krawędzi zachowany fragment drukowanej papierowej nalepki: [ROMAN] D[RO]BNER. KRAK[ÓW]
Motyw ludowy – przewijający się przez całą twórczość Malczewskiego – w jej wcześniejszym okresie łączył się ze ściśle rodzajową tematyką prac artysty. Z czasem rodzajowość i realia etnograficzne ustąpiły miejsca fantastyce, a wiejskie dziewczyny zmieniły się w zjawy - rusałki czy nimfy. Obraz Czerwona dziewczyna z roku 1891 należy jeszcze do tego wcześniejszego okresu i jest typową, wzbogaconą anegdotą, wiejską sceną rodzajową z chłopakiem biegnącym za odchodzącą dziewczyną. Treść obrazu komentują, zamieszczone na jego odwrocie, słowa popularnej piosenki, przejęte z wiersza Kazimierza Brodzińskiego (Wiesław, wyd. I 1820; tu wg wyd. 1912).
Spośród dzieł Malczewskiego o podobnym rodzajowym charakterze i powstałych w tym samym okresie można tu przypomnieć takie obrazy jak na przykład: W szkodzie (1883-1885), Kobieta zarzynająca kury (1890-1898), Na ławie, Wieczorynka, Swaty (wszystkie reprodukowane w: J.Puciata-Pawłowska, Jacek Malczewski, Wrocław 1968), a także Dziewczynę wiejską wystawioną w D.A. Agra-Art w roku 1996.
Obraz reprodukowany w:
J. Puciata-Pawłowska, Jacek Malczewski, Wrocław - Warszawa - Kraków 1968, s. nlb., il. 35 (poza tekstem).