Czarny diament Łukasza Surowca to obiekt powstały z bryły węgla kamiennego, której nadano kształt oszlifowanego diamentu. Matowa czarna powierzchnia jest wypolerowana, ale niejednolita (widoczne lekkie przebarwienia i drobne ubytki). Na jednej z bocznych ścianek naniesiona odręcznie sygnatura artysty, rok oraz numer serii.
Tworzenie „węglowych diamentów” Surowiec rozpoczął w ramach projektu artystycznego Black Diamonds, prowadzonego w latach 2012—2013. Wspólnie z trzema bezrobotnymi górnikami z Bytomia artysta przetworzył tonę węgla w oszlifowane w ten dekoracyjny sposób bryły, które sprzedawano jako pamiątki w jednej z katowickich galerii handlowych, powstałej na miejscu dawnej kopalni. Kształt diamentu zdawał się, być może nieco ironicznie, podkreślać rolę cennych zasobów naturalnych Śląska, lokalnego „czarnego złota”. Projekt zwracał także uwagę na sytuację byłych górników oraz, paradoksalnie, przywracał ich pozycję na wolnym rynku.
Łukasz Surowiec urodził się w 1985 roku w Rzeszowie. Jest artystą interdyscyplinarnym, rzeźbiarzem, performerem, twórcą filmów wideo, autorem akcji społecznych. Absolwent Wydziału Rzeźby na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu oraz Universität der Künste w Berlinie. W swoich obiektach i interwencjach artystycznych Surowiec wnika i bada aktualne stosunki społeczne, podejmuje również zagadnienia historyczne i polityczne. Jego twórczość przyjmuje formę metody umożliwiającej poznanie publicznej rzeczywistości, ze zwróceniem uwagi na jednostki marginalizowane. W swojej działalności artystycznej podejmuje on aktualne kwestie społeczne, wychodząc także poza mury oficjalnych instytucji sztuki. Łukasz Surowiec był stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest laureatem prestiżowego konkursu dla młodych artystów Spojrzenia (2017). W 2019 roku zaprezentował swój prototyp pomnika na festiwalu “Warszawa w budowie”. Swoje prace prezentował na licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych w Polsce i za granicą m.in.: Nice to Meet You (Art Agenda Nova, Kraków130, 2010); Szwedzkie gołębie (Kalmar Konstmuseum, Kalmar, 2012); Dziady (Bunkier Sztuki, Kraków, 2013); Umierać się nikt nie boi (CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, 2014); Poczekalnia (CSW Znaki Czasu, Toruń, 2014); Air de Pologne (De Garage, Mechelen, 2012); Berlin Biennale (Kunst Werke,Berlin 2015, Procedures for the head/Polish Art Today, Kunsthalle, Bratislava, 2012); East + Europe - Eastern European Contemporary Art Exhibition (City Hall Exhibition Hall , Hong Kong, 2013); Critical Juncture, (podczas Kochi Muziris Biennale, Indie, 2104); Survival Kit 6 ( Ryga, Latvian Centre for Contemporary Art, 2014); A Market of Values Bratysława, Chelsea College, Londyn, 2015); Procedures for the head/Polish Art Today, Kunsthalle Bratislava, Bratysława, 2015);“Przychodnia” (Poznań, 2016); “Przychodnia” (MOCAK, Kraków, 2019); CELEBRATION | Polish-Japanese Exhibition of Contemporary Art (2019).
węgiel kamienny, szlifowany, 12 x 11 x 11 cm, sygn. ściana boczna
Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacjiCzarny diament Łukasza Surowca to obiekt powstały z bryły węgla kamiennego, której nadano kształt oszlifowanego diamentu. Matowa czarna powierzchnia jest wypolerowana, ale niejednolita (widoczne lekkie przebarwienia i drobne ubytki). Na jednej z bocznych ścianek naniesiona odręcznie sygnatura artysty, rok oraz numer serii.
Tworzenie „węglowych diamentów” Surowiec rozpoczął w ramach projektu artystycznego Black Diamonds, prowadzonego w latach 2012—2013. Wspólnie z trzema bezrobotnymi górnikami z Bytomia artysta przetworzył tonę węgla w oszlifowane w ten dekoracyjny sposób bryły, które sprzedawano jako pamiątki w jednej z katowickich galerii handlowych, powstałej na miejscu dawnej kopalni. Kształt diamentu zdawał się, być może nieco ironicznie, podkreślać rolę cennych zasobów naturalnych Śląska, lokalnego „czarnego złota”. Projekt zwracał także uwagę na sytuację byłych górników oraz, paradoksalnie, przywracał ich pozycję na wolnym rynku.
Łukasz Surowiec urodził się w 1985 roku w Rzeszowie. Jest artystą interdyscyplinarnym, rzeźbiarzem, performerem, twórcą filmów wideo, autorem akcji społecznych. Absolwent Wydziału Rzeźby na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu oraz Universität der Künste w Berlinie. W swoich obiektach i interwencjach artystycznych Surowiec wnika i bada aktualne stosunki społeczne, podejmuje również zagadnienia historyczne i polityczne. Jego twórczość przyjmuje formę metody umożliwiającej poznanie publicznej rzeczywistości, ze zwróceniem uwagi na jednostki marginalizowane. W swojej działalności artystycznej podejmuje on aktualne kwestie społeczne, wychodząc także poza mury oficjalnych instytucji sztuki. Łukasz Surowiec był stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest laureatem prestiżowego konkursu dla młodych artystów Spojrzenia (2017). W 2019 roku zaprezentował swój prototyp pomnika na festiwalu “Warszawa w budowie”. Swoje prace prezentował na licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych w Polsce i za granicą m.in.: Nice to Meet You (Art Agenda Nova, Kraków130, 2010); Szwedzkie gołębie (Kalmar Konstmuseum, Kalmar, 2012); Dziady (Bunkier Sztuki, Kraków, 2013); Umierać się nikt nie boi (CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, 2014); Poczekalnia (CSW Znaki Czasu, Toruń, 2014); Air de Pologne (De Garage, Mechelen, 2012); Berlin Biennale (Kunst Werke,Berlin 2015, Procedures for the head/Polish Art Today, Kunsthalle, Bratislava, 2012); East + Europe - Eastern European Contemporary Art Exhibition (City Hall Exhibition Hall , Hong Kong, 2013); Critical Juncture, (podczas Kochi Muziris Biennale, Indie, 2104); Survival Kit 6 ( Ryga, Latvian Centre for Contemporary Art, 2014); A Market of Values Bratysława, Chelsea College, Londyn, 2015); Procedures for the head/Polish Art Today, Kunsthalle Bratislava, Bratysława, 2015);“Przychodnia” (Poznań, 2016); “Przychodnia” (MOCAK, Kraków, 2019); CELEBRATION | Polish-Japanese Exhibition of Contemporary Art (2019).