Seria "Czarnych charakterów" składa się z trzynastu monochromatycznych obrazów, powstałych w latach 2012-15. W przypadku tej serii główną inspiracją było dla artysty kino gatunkowe, które rządzi się swoimi prawami, a wraz z nim charakterystyczni dla niego bohaterowie i antybohaterowie. Filmowy czarny charakter z reguły pojawia się, aby uzasadnić obecność pozytywnego bohatera, a następnie, będąc pokonanym, ustępuje miejsca kolejnemu złoczyńcy. Taki fabularny konstrukt wymusza szkicowe traktowanie postaci łotra, powstają więc szkice rysowane grubą wyrazistą kreską, która okazuje się dziwnie atrakcyjna. Atrakcyjna jest także ciemna strona ludzkiej natury. Jako twórcę, artystę interesuje człowiek, a precyzyjnie - on sam. Postaci czarnych charakterów służą umożliwieniu przyjrzenia się, pod właściwym kątem, w możliwie skupiony sposób, sobie. Na obrazie "Czarny charakter XII" widoczny jest "Sygnet Złego". Zdobiący, ale też służący do wybijania szyb samochodowych. Ambiwalencja ta znajduje odniesienie w przedstawieniu delikatnej pofałdowanej skóry na krótko ogolonej głowie, która niesie też konotacje przemocowe powiązane z potencjałem siły fizycznej.


Absolwent ASP w Katowicach. Kierunek malarstwo, z dyplomem obronionym w pracowni Andrzeja Tobisa. Ex członek grupy Ośmiornica.

45
Bartek BUCZEK (ur. 1987)

Czarny charakter XII, 2015 r.

olej/płótno, 100 x 100 cm
sygnowany i datowany na odwrociu: `BUCZEK | 2015`

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Seria "Czarnych charakterów" składa się z trzynastu monochromatycznych obrazów, powstałych w latach 2012-15. W przypadku tej serii główną inspiracją było dla artysty kino gatunkowe, które rządzi się swoimi prawami, a wraz z nim charakterystyczni dla niego bohaterowie i antybohaterowie. Filmowy czarny charakter z reguły pojawia się, aby uzasadnić obecność pozytywnego bohatera, a następnie, będąc pokonanym, ustępuje miejsca kolejnemu złoczyńcy. Taki fabularny konstrukt wymusza szkicowe traktowanie postaci łotra, powstają więc szkice rysowane grubą wyrazistą kreską, która okazuje się dziwnie atrakcyjna. Atrakcyjna jest także ciemna strona ludzkiej natury. Jako twórcę, artystę interesuje człowiek, a precyzyjnie - on sam. Postaci czarnych charakterów służą umożliwieniu przyjrzenia się, pod właściwym kątem, w możliwie skupiony sposób, sobie. Na obrazie "Czarny charakter XII" widoczny jest "Sygnet Złego". Zdobiący, ale też służący do wybijania szyb samochodowych. Ambiwalencja ta znajduje odniesienie w przedstawieniu delikatnej pofałdowanej skóry na krótko ogolonej głowie, która niesie też konotacje przemocowe powiązane z potencjałem siły fizycznej.


Absolwent ASP w Katowicach. Kierunek malarstwo, z dyplomem obronionym w pracowni Andrzeja Tobisa. Ex członek grupy Ośmiornica.