O szczególnie ważnym miejscu aktów kobiecych w twórczości Jerzego Nowosielskiego, pisał m.in. Maciej Gutowski: Akty powstają stale, przez wszystkie lata twórczości artysty. Ulegają zmianom w swojej formie, nie ulegają jednak zmianom w swej najgłębszej istocie – nigdy nie są opisem, lecz zawsze napiętą emocją niezwykle silnego erotyzmu. Wnoszą w całą twórczość Nowosielskiego pierwiastek zapewne zawsze istniejący, ale w sposób ukryty – potężny ładunek zmysłowości. (...) Siła erotyzmu jest tu niezmiennie bardzo wielka. (...) Cóż zatem robią w tym świecie wartości duchowych malarstwa Nowosielskiego owe erotyczne akty? Realizują może najważniejszą z ról – dopełniają możliwość zrozumienia świata. Nie ma świata ponadzmysłowego bez świata zmysłowego, nie ma spełnienia bez oczekiwania, nie ma dążenia bez pożądania. Nie ma istnienia bez kobiecości, która w swej istocie jest zarazem najbardziej materialna i najbardziej duchowa. (Maciej Gutowski, Akty i transcendencja, w: Jerzy Nowosielski. Kobiety we wnętrzu, Galeria Kordegarda, Warszawa, maj-czerwiec 1998, s. 7)
Przedstawiony na naszej aukcji obraz zaliczany jest do cyklu „czarnych aktów“ Jerzego Nowosielskiego, wykazując wiele podobieństw (m.in. w kompozycji, kadrowaniu postaci z przecięciem nakrycia głowy kobiety górną krawędzią obrazu, umiejscowieniem aktu w scenerii plaży, a także w ciemnym kolorycie postaci kobiecej i jasnym nakryciu jej głowy) z takimi obrazami jak Akt czarny z 1987 r. czy Akt na plaży z 1982 r.
Niewątpliwie Czarne pływaczki należą do najbardziej poszukiwanych i cenionych przez kolekcjonerów dzieł Jerzego Nowosielskiego.
olej, płótno
85 x 70 cm
sygn. na odwr. na płótnie d.: Jerzy Nowosielski
Na prawej listwie krosna nalepka firmy transportowej Expositions Natural Le Coultre SA z Genewy z danymi obrazu.
Autentyczność obrazu skonsultowana z p. Andrzejem Szczepaniakiem.
O szczególnie ważnym miejscu aktów kobiecych w twórczości Jerzego Nowosielskiego, pisał m.in. Maciej Gutowski: Akty powstają stale, przez wszystkie lata twórczości artysty. Ulegają zmianom w swojej formie, nie ulegają jednak zmianom w swej najgłębszej istocie – nigdy nie są opisem, lecz zawsze napiętą emocją niezwykle silnego erotyzmu. Wnoszą w całą twórczość Nowosielskiego pierwiastek zapewne zawsze istniejący, ale w sposób ukryty – potężny ładunek zmysłowości. (...) Siła erotyzmu jest tu niezmiennie bardzo wielka. (...) Cóż zatem robią w tym świecie wartości duchowych malarstwa Nowosielskiego owe erotyczne akty? Realizują może najważniejszą z ról – dopełniają możliwość zrozumienia świata. Nie ma świata ponadzmysłowego bez świata zmysłowego, nie ma spełnienia bez oczekiwania, nie ma dążenia bez pożądania. Nie ma istnienia bez kobiecości, która w swej istocie jest zarazem najbardziej materialna i najbardziej duchowa. (Maciej Gutowski, Akty i transcendencja, w: Jerzy Nowosielski. Kobiety we wnętrzu, Galeria Kordegarda, Warszawa, maj-czerwiec 1998, s. 7)
Przedstawiony na naszej aukcji obraz zaliczany jest do cyklu „czarnych aktów“ Jerzego Nowosielskiego, wykazując wiele podobieństw (m.in. w kompozycji, kadrowaniu postaci z przecięciem nakrycia głowy kobiety górną krawędzią obrazu, umiejscowieniem aktu w scenerii plaży, a także w ciemnym kolorycie postaci kobiecej i jasnym nakryciu jej głowy) z takimi obrazami jak Akt czarny z 1987 r. czy Akt na plaży z 1982 r.
Niewątpliwie Czarne pływaczki należą do najbardziej poszukiwanych i cenionych przez kolekcjonerów dzieł Jerzego Nowosielskiego.