Pochodzenie:
Obraz – przynajmniej do roku 1977 – był własnością Karola Zolicha, znanego krakowskiego kolekcjonera, znawcy i miłośnika sztuki.
Później, w nieznanym nam czasie, trafił do innych, równie znakomitych zbiorów prywatnych.

Obraz wystawiany i reprodukowany:
– Wystawa Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka“ w Salonie Könyvesa Kálmána, Budapeszt 1910, nr kat. 131 [„Sztuka“ Lengyel Művészeti Egyesület kiállítása a Könyves Kálmán Szalonjában];
– Wojciech Weiss (1875-1950). Wystawa monograficzna, Muzeum Narodowe w Poznaniu, VI – IX 1977, s. 109, nr kat. 109, il. s. 230, nr 102.

Cynie to jedno z pierwszych dzieł, jakie powstały po przełomie, który dokonał się w sztuce Weissa w roku 1905. Wtedy rozpoczyna się tzw. okres biały, który trwa do roku 1912. Artysta zdecydowanie rozjaśnia w tym czasie paletę i porzuca miękki modelunek, jego sposób kładzenia farby bardziej przypomina rysunek. Jak pisze Agnieszka Ławniczakowa: dochodzi teraz do stopniowego wyciszenia tonów pesymistycznych, tak wyraźnych w jego fazie młodopolskiej. W latach dojrzałych zadominuje w jego sztuce pogodna afirmacja rzeczywistości i arkadyjska wizja świata, a ekspozycja wszelkich filozoficznych „pozamalarskich“ treści zostanie wydatnie ograniczona. (Wojciech Weiss (1875-1950). Wystawa..., dz. cyt., s. 41)

Zarówno sam artysta, jak i później kuratorzy jego wielkiej wystawy monograficznej uznali Cynie za obraz znaczący dla dorobku Wojciecha Weissa. W roku 1910 autor pokazał dzieło na wystawie „Sztuki“, jaka odbyła się w Salonie Könyvesa Kálmána – znanej budapeszteńskiej galerii, która odegrała ważną rolę w węgierskim życiu artystycznym. Były tu organizowane wystawy czasowe i aukcje dzieł artystów węgierskich i zagranicznych, m.in. Maxa Liebermanna, Lovisa Corintha, Waltera Leistikowa, Maxa Slevogta. W roku 1977, jako dzieło należące do zbiorów słynnego krakowskiego kolekcjonera Karola Zolicha, Cynie były wystawiane na dużej wystawie monograficznej artysty, która odbyła się w Muzeum Narodowym w Poznaniu.

65
Wojciech WEISS (1875 Leorda w Rumunii-1950 Kraków)

CYNIE W SZKLANYM WAZONIE, ok. 1905

olej, płótno
61 x 45 cm
sygn. po prawej pośrodku: WW.
Na odwrocie stempel: 205.
Na dolnej listwie krosien po prawej nalepka (druk, długopis): MUZEUM NARODOWE W POZNANIU | Rok 1977 | 94; obok nalepka domu aukcyjnego.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Pochodzenie:
Obraz – przynajmniej do roku 1977 – był własnością Karola Zolicha, znanego krakowskiego kolekcjonera, znawcy i miłośnika sztuki.
Później, w nieznanym nam czasie, trafił do innych, równie znakomitych zbiorów prywatnych.

Obraz wystawiany i reprodukowany:
– Wystawa Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka“ w Salonie Könyvesa Kálmána, Budapeszt 1910, nr kat. 131 [„Sztuka“ Lengyel Művészeti Egyesület kiállítása a Könyves Kálmán Szalonjában];
– Wojciech Weiss (1875-1950). Wystawa monograficzna, Muzeum Narodowe w Poznaniu, VI – IX 1977, s. 109, nr kat. 109, il. s. 230, nr 102.

Cynie to jedno z pierwszych dzieł, jakie powstały po przełomie, który dokonał się w sztuce Weissa w roku 1905. Wtedy rozpoczyna się tzw. okres biały, który trwa do roku 1912. Artysta zdecydowanie rozjaśnia w tym czasie paletę i porzuca miękki modelunek, jego sposób kładzenia farby bardziej przypomina rysunek. Jak pisze Agnieszka Ławniczakowa: dochodzi teraz do stopniowego wyciszenia tonów pesymistycznych, tak wyraźnych w jego fazie młodopolskiej. W latach dojrzałych zadominuje w jego sztuce pogodna afirmacja rzeczywistości i arkadyjska wizja świata, a ekspozycja wszelkich filozoficznych „pozamalarskich“ treści zostanie wydatnie ograniczona. (Wojciech Weiss (1875-1950). Wystawa..., dz. cyt., s. 41)

Zarówno sam artysta, jak i później kuratorzy jego wielkiej wystawy monograficznej uznali Cynie za obraz znaczący dla dorobku Wojciecha Weissa. W roku 1910 autor pokazał dzieło na wystawie „Sztuki“, jaka odbyła się w Salonie Könyvesa Kálmána – znanej budapeszteńskiej galerii, która odegrała ważną rolę w węgierskim życiu artystycznym. Były tu organizowane wystawy czasowe i aukcje dzieł artystów węgierskich i zagranicznych, m.in. Maxa Liebermanna, Lovisa Corintha, Waltera Leistikowa, Maxa Slevogta. W roku 1977, jako dzieło należące do zbiorów słynnego krakowskiego kolekcjonera Karola Zolicha, Cynie były wystawiane na dużej wystawie monograficznej artysty, która odbyła się w Muzeum Narodowym w Poznaniu.