Proweniencja:
– prywatna kolekcja w Czechach;
– prywatna kolekcja w Warszawie.

Cyganie w drodze są znakomitym przykładem rodzajowego malarstwa Franciszka Streitta i przewijającego się w jego twórczości wątku „cygańskiego“.
Ten duży, reprezentacyjny format sugeruje, że artysta malował Cyganów z przeznaczeniem na wystawę. Z dużym prawdopodobieństwem można go wiązać z płótnem Ein schlechter Weg, które w 1877 zostało zakupione przez monachijski Kunstverein i które w rok później wylosował Ludwig, książę Bawarii (H. Stępień, M. Liczbińska, Artyści polscy w środowisku monachijskim w latach 1828-1914. Materiały źródłowe, Warszawa 1994, s. 89).

Napomknąć również warto, że tych samych modeli odnajdujemy i na innych płótnach artysty; młoda kobieta i kędzierzawy chłopczyk są, na przykład, bohaterami obrazu Bez jutra, reprodukowanego w 1878 w „Tygodniku Ilustrowanym“ (1. półrocze, s. 13).
Sam motyw Cyganów w drodze powtarzał artysta także i w latach późniejszych, przypomnieć tu można choćby obraz, wystawiony w Domu Aukcyjnym Agra-Art w roku 2005 (agraart.pl) patrz też: „Tygodnik Ilustrowany“, 1887, 1. półrocze, il. s. 384).

19
Franciszek STREITT (1839 - 1890)

CYGANIE W DRODZE, 1877

olej, płótno
77,5 x 150 cm
sygn. l.d.: F. Streitt | 877

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Proweniencja:
– prywatna kolekcja w Czechach;
– prywatna kolekcja w Warszawie.

Cyganie w drodze są znakomitym przykładem rodzajowego malarstwa Franciszka Streitta i przewijającego się w jego twórczości wątku „cygańskiego“.
Ten duży, reprezentacyjny format sugeruje, że artysta malował Cyganów z przeznaczeniem na wystawę. Z dużym prawdopodobieństwem można go wiązać z płótnem Ein schlechter Weg, które w 1877 zostało zakupione przez monachijski Kunstverein i które w rok później wylosował Ludwig, książę Bawarii (H. Stępień, M. Liczbińska, Artyści polscy w środowisku monachijskim w latach 1828-1914. Materiały źródłowe, Warszawa 1994, s. 89).

Napomknąć również warto, że tych samych modeli odnajdujemy i na innych płótnach artysty; młoda kobieta i kędzierzawy chłopczyk są, na przykład, bohaterami obrazu Bez jutra, reprodukowanego w 1878 w „Tygodniku Ilustrowanym“ (1. półrocze, s. 13).
Sam motyw Cyganów w drodze powtarzał artysta także i w latach późniejszych, przypomnieć tu można choćby obraz, wystawiony w Domu Aukcyjnym Agra-Art w roku 2005 (agraart.pl) patrz też: „Tygodnik Ilustrowany“, 1887, 1. półrocze, il. s. 384).