Już na początku lat 30. XX w. Wacław Zawadowski osiedlił się pod Aix-en-Provence w położonej na wzgórzach, malowniczej posiadłości Orcel. Starą, murowaną stodołę przerobił na obszerne atelier, gdzie tworzył, a wolny czas poświęcał uprawie winorośli, co było przez lata jego pasją. Pod koniec życia, gdy brakowało mu już sił, na polach pojawiły się arbuzy. Otaczająca go bujna, malownicza przyroda miała znaczący wpływ zarówno na tematykę jego prac, jak i na styl malarski. Pejzaż prowansalski zdominował jego twórczość zaś postaci ludzi były traktowane jako sztafaż.
Przez lata niedaleko Orcel mieszkali Cyganie, którzy rozbili tam swoje obozowisko. Wrośli oni w tamtejszy pejzaż i często ich sylwetki znakomicie zintegrowane z prowansalską przyrodą występują w kompozycjach Zawadowskiego.

38
Jan Wacław (Zawado) ZAWADOWSKI (1891-1982)

CYGANIE, lata 70./80. XX w.

olej, płótno
55 x 74 cm
sygn. p.d.: Zawado.
na odwr. na listwie napis: 243 GITANS oraz uszkodzona nalepka

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Już na początku lat 30. XX w. Wacław Zawadowski osiedlił się pod Aix-en-Provence w położonej na wzgórzach, malowniczej posiadłości Orcel. Starą, murowaną stodołę przerobił na obszerne atelier, gdzie tworzył, a wolny czas poświęcał uprawie winorośli, co było przez lata jego pasją. Pod koniec życia, gdy brakowało mu już sił, na polach pojawiły się arbuzy. Otaczająca go bujna, malownicza przyroda miała znaczący wpływ zarówno na tematykę jego prac, jak i na styl malarski. Pejzaż prowansalski zdominował jego twórczość zaś postaci ludzi były traktowane jako sztafaż.
Przez lata niedaleko Orcel mieszkali Cyganie, którzy rozbili tam swoje obozowisko. Wrośli oni w tamtejszy pejzaż i często ich sylwetki znakomicie zintegrowane z prowansalską przyrodą występują w kompozycjach Zawadowskiego.