Grupa rzeźbiarska przedstawiająca dwie obejmujące się bachantki w mistycznym, dionizyjskim obrzędzie związanym z winobraniem: młode, bose kobiety w rozwianych szatach tańczące przy wtórze tamburynu, którym potrząsa jedna z nich. Postać z lewej trzyma dzban, kobieta z prawej ma przytroczony u boku ryton - kielich w formie rogu; u jej stóp - figurka nagiego putta ciągnącego ją za rąbek sukni.
Podstawa z toczonego drewna.
W twórczości Clodiona, jednego ze znamienitszych artystów francuskiego rokoka, na plan pierwszy wysuwają się wątki mitologiczne, a wśród nich - tematy bachiczne. W dziełach tych powtarza się motyw pijanych winem i miłością kapłanek Bachusa, faunów, puttów, satyrów i innych postaci z orszaku tego radosnego bóstwa.
Bachanalia
brąz, odlew patynowany; drewno toczone; wys. 71 cm; szer. 41 cm; głęb. 32 cm;
Francja, odlew XX w.
Grupa rzeźbiarska przedstawiająca dwie obejmujące się bachantki w mistycznym, dionizyjskim obrzędzie związanym z winobraniem: młode, bose kobiety w rozwianych szatach tańczące przy wtórze tamburynu, którym potrząsa jedna z nich. Postać z lewej trzyma dzban, kobieta z prawej ma przytroczony u boku ryton - kielich w formie rogu; u jej stóp - figurka nagiego putta ciągnącego ją za rąbek sukni.
Podstawa z toczonego drewna.
W twórczości Clodiona, jednego ze znamienitszych artystów francuskiego rokoka, na plan pierwszy wysuwają się wątki mitologiczne, a wśród nich - tematy bachiczne. W dziełach tych powtarza się motyw pijanych winem i miłością kapłanek Bachusa, faunów, puttów, satyrów i innych postaci z orszaku tego radosnego bóstwa.