Studium do tej rzeźby wystawiane było : Kraków TPSP, 1903; TZSP, Warszawa, 1903, Dusseldorf 1904 i reprodukowane: Tygodnik Ilustrowany, 1903, nr 22 s. 424
Lit. Wacław Szymanowski, opr. Hanna Kotkowska-Bareja, Muzeum Narodowe w Warszawie, 1981, nr 59, il.
Odlew wykonany we Francji prawdopodobnie w ilości 4 sztuki. Ten zapewne jest jedynym zachowanym. Rzeźba przedstawia nagiego młodzieńca dźwigającego w straszliwym trudzie wielki ciężar. Powstała w okresie paryskim Szymanowskiego. Wychodząc od naturalistycznych tendencji okresu monachijskiego autor stworzył kompozycję symbolistyczną. Forma podlega tu uogólnieniu, pojawia się płynny, secesyjny kontur oraz szkicowe traktowanie bryły. Temat aktu pod brzemieniem dźwigania ciężaru zajmował artystę już w poprzedniej dekadzie w cyklu „Kariatydy”. Komplementarne dla „Ciężaru”, są też przedstawiające człowieka w znoju codziennej egzystencji, studium ruchu i są „Kosiarz” i Wiatr”.
Brąz, wys. 48 cm
Sygnowany: W. Szymanowski
Studium do tej rzeźby wystawiane było : Kraków TPSP, 1903; TZSP, Warszawa, 1903, Dusseldorf 1904 i reprodukowane: Tygodnik Ilustrowany, 1903, nr 22 s. 424
Lit. Wacław Szymanowski, opr. Hanna Kotkowska-Bareja, Muzeum Narodowe w Warszawie, 1981, nr 59, il.
Odlew wykonany we Francji prawdopodobnie w ilości 4 sztuki. Ten zapewne jest jedynym zachowanym. Rzeźba przedstawia nagiego młodzieńca dźwigającego w straszliwym trudzie wielki ciężar. Powstała w okresie paryskim Szymanowskiego. Wychodząc od naturalistycznych tendencji okresu monachijskiego autor stworzył kompozycję symbolistyczną. Forma podlega tu uogólnieniu, pojawia się płynny, secesyjny kontur oraz szkicowe traktowanie bryły. Temat aktu pod brzemieniem dźwigania ciężaru zajmował artystę już w poprzedniej dekadzie w cyklu „Kariatydy”. Komplementarne dla „Ciężaru”, są też przedstawiające człowieka w znoju codziennej egzystencji, studium ruchu i są „Kosiarz” i Wiatr”.