...obrazy Jackiewicza mają prostą i jasną zasadę: postać ludzka, dokładnie zaś jej fragmenty zostają zmonumentalizowane. Akt ludzki rozrasta się na płaszczyźnie obrazu do pomnikowych rozmiarów. Żaden szczegół nie osłabia siły tej monumentalności: między płaszczyzną tła, a przedstawieniem ciała nie ma łagodnych przejść - jest kontrast. Akt wolny jest od przypadkowości. Kontury i linie wewnętrzne są swobodną, uogólniającą interpretacją ludzkich ciał, dzięki temu właśnie monumentalność zyskuje pełnię siły.
Krzysztof Kostyrko, Władysława Jackiewicza powrót do tradycji, Sztuka 3/2/75, s. 32

132
Władysław JACKIEWICZ (1924 Podbrodzie k. Wilna - 2016 Gdańsk)

CIAŁO X, 1975

olej, kredka, płótno
120 x 100 cm
sygn. na odwr. na górnej żerdzi krosna: W. JACKIEWICZ CIAŁO X/75

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

...obrazy Jackiewicza mają prostą i jasną zasadę: postać ludzka, dokładnie zaś jej fragmenty zostają zmonumentalizowane. Akt ludzki rozrasta się na płaszczyźnie obrazu do pomnikowych rozmiarów. Żaden szczegół nie osłabia siły tej monumentalności: między płaszczyzną tła, a przedstawieniem ciała nie ma łagodnych przejść - jest kontrast. Akt wolny jest od przypadkowości. Kontury i linie wewnętrzne są swobodną, uogólniającą interpretacją ludzkich ciał, dzięki temu właśnie monumentalność zyskuje pełnię siły.
Krzysztof Kostyrko, Władysława Jackiewicza powrót do tradycji, Sztuka 3/2/75, s. 32