Rybacy ciągnący sieci, stojący w płytkiej wodzie Morza Śródziemnomorskiego to jeden z ulubionych motywów artysty, który dopracował do perfekcji. "Widać w nich jak na dłoni staranny warsztat malarza, rezultat studiów, jakie odbył w akademii monachijskiej, uczelni, która szczególne znaczenie przywiązywała do tradycyjnego wykształcenia. Dzięki niemu artysta zyskał umiejętności doskonałego prowadzenia rysunku, starannego wyważenia kompozycji obrazu oraz posługiwania się kolorem, który wspomniany rysunek uzupełniał, ale bywało, że wykraczał poza ściśle przezeń określone ramy stając się jakością samą w sobie." ("Nad ciepłym morzem. Feliks Michał Wygrzywalski". Centralne Muzeum Morskie, Gdańsk 2013, s. 9.)
Feliks Michał WYGRZYWALSKI (1875-1944)
Malarz, uczeń akademii monachijskiej i paryskiej Académie Julian. Po 1900 zamieszkał w Rzymie, w 1907 przeniósł się do Lwowa. Poza malarstwem sztalugowym zajmował się scenografią, projektował witraże. Wśród często podejmowanych tematów pejzażowych wiele miejsca zajmują motywy marynistyczne, widoki rzymskiej Campanii i Capri. Tematyka rodzajowa to sceny arabskie, rybacy neapolitańscy, egzotyczne piękności. Artysta znakomicie opanował technikę pastelową, jego prace odznaczają się miękkim modelunkiem i ciepłą, nasyconą kolorystyką.
Olej, dykta, 36 x 51 cm,
sygn. l.d.: F.M. Wygrzywalski.
Rybacy ciągnący sieci, stojący w płytkiej wodzie Morza Śródziemnomorskiego to jeden z ulubionych motywów artysty, który dopracował do perfekcji. "Widać w nich jak na dłoni staranny warsztat malarza, rezultat studiów, jakie odbył w akademii monachijskiej, uczelni, która szczególne znaczenie przywiązywała do tradycyjnego wykształcenia. Dzięki niemu artysta zyskał umiejętności doskonałego prowadzenia rysunku, starannego wyważenia kompozycji obrazu oraz posługiwania się kolorem, który wspomniany rysunek uzupełniał, ale bywało, że wykraczał poza ściśle przezeń określone ramy stając się jakością samą w sobie." ("Nad ciepłym morzem. Feliks Michał Wygrzywalski". Centralne Muzeum Morskie, Gdańsk 2013, s. 9.)
Feliks Michał WYGRZYWALSKI (1875-1944)
Malarz, uczeń akademii monachijskiej i paryskiej Académie Julian. Po 1900 zamieszkał w Rzymie, w 1907 przeniósł się do Lwowa. Poza malarstwem sztalugowym zajmował się scenografią, projektował witraże. Wśród często podejmowanych tematów pejzażowych wiele miejsca zajmują motywy marynistyczne, widoki rzymskiej Campanii i Capri. Tematyka rodzajowa to sceny arabskie, rybacy neapolitańscy, egzotyczne piękności. Artysta znakomicie opanował technikę pastelową, jego prace odznaczają się miękkim modelunkiem i ciepłą, nasyconą kolorystyką.