W drugiej dekadzie XX wieku w sztuce Wygrzywalskiego pojawił się nowy typ obrazu: scena rodzajowa wyobrażająca życie włoskich rybaków. Na obrazach odnajdziemy więc rybaków ciągnących zarzucone w morze sieci, mężczyzn ciągnących łodzie na piaskowych plażach czy rybaków łowiących na otwartym morzu. Większość z tych obrazów zainspirowały słoneczne pejzaże Capri i Zatoki Neapolitańskiej, dokąd często w tym okresie jeździł Wygrzywalski. Co ważne, wśród "rybackich" płócien artysty nie ma właściwie replik. Kompozycje, nawet jeśli wykorzystują wspólny typ i charakterystyczną dla Wygrzywalskiego pastelową kolorystykę, różnią się od siebie układem postaci, doborem rekwizytów, nastrojem, porą dnia. Uwagę, tak jak na prezentowanym płótnie, przykuwają akademicko potraktowane akty, zapewne echo wykształcenia, jakie artysta odebrał w Monachium. Warto przywołać tutaj to, co pisały o sztuce Wygrzywalskiego kuratorki jego wystawy w Gdańsku, Liliana Giełdon i Monika Jankiewicz: "W serii rybaków ciągnących sieci realistyczny sposób przedstawiania rzeczywistości, który stanowił swoiste credo artysty, szedł w parze z idealizacją postaci i scen. Mimo zachowania wszystkich reguł malarstwa rodzajowego, pełnokrwistych postaci, wiernie odtworzonego ubioru, doskonałej obserwacji ruchu, rybacy wydają się zastygli w określonych pozach i gestach, jakby wykreowanych na wyraźne życzenie artysty, który niczym wytrawny reżyser sam dyktował modelom taki sposób ułożenia, jaki uważał za najbardziej atrakcyjny. Nie jest to realizm poszukujący prawdy o życiu, próbujący wydobyć to, co nieuchwytne na pierwszy rzut oka, ale realizm estetyzujący, mający czysto formalny charakter" (Nad ciepłym morzem, Gdańsk 2013, s. 10).

Studiował w monachijskiej ASP w latach 1893 - 1898 oraz w Academie Julian w Paryżu. W 1908 roku osiadł we Lwowie. Naturalizm i silna ekspresja jego początkowych dzieł, w których przedstawiał pracę ludzką bądź wydarzenia o dużym ładunku dramatycznym, ustąpiły w późniejszym okresie realistycznym pejzażom włoskim i ukraińskim. Wygrzywalski był twórcą dekoracji lwowskiej Izby Przemysłowo - Handlowej. Projektował również witraże, tworzył scenografię i kostiumy teatralne.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.

19
Feliks Michał WYGRZYWALSKI (1875 - 1944)

Ciągnący łódź - autoportret, 1914 r.

olej/płótno, 53 x 70 cm
sygnowany i datowany p.d.: '1914 | F.M. Wygrzywalski'

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

W drugiej dekadzie XX wieku w sztuce Wygrzywalskiego pojawił się nowy typ obrazu: scena rodzajowa wyobrażająca życie włoskich rybaków. Na obrazach odnajdziemy więc rybaków ciągnących zarzucone w morze sieci, mężczyzn ciągnących łodzie na piaskowych plażach czy rybaków łowiących na otwartym morzu. Większość z tych obrazów zainspirowały słoneczne pejzaże Capri i Zatoki Neapolitańskiej, dokąd często w tym okresie jeździł Wygrzywalski. Co ważne, wśród "rybackich" płócien artysty nie ma właściwie replik. Kompozycje, nawet jeśli wykorzystują wspólny typ i charakterystyczną dla Wygrzywalskiego pastelową kolorystykę, różnią się od siebie układem postaci, doborem rekwizytów, nastrojem, porą dnia. Uwagę, tak jak na prezentowanym płótnie, przykuwają akademicko potraktowane akty, zapewne echo wykształcenia, jakie artysta odebrał w Monachium. Warto przywołać tutaj to, co pisały o sztuce Wygrzywalskiego kuratorki jego wystawy w Gdańsku, Liliana Giełdon i Monika Jankiewicz: "W serii rybaków ciągnących sieci realistyczny sposób przedstawiania rzeczywistości, który stanowił swoiste credo artysty, szedł w parze z idealizacją postaci i scen. Mimo zachowania wszystkich reguł malarstwa rodzajowego, pełnokrwistych postaci, wiernie odtworzonego ubioru, doskonałej obserwacji ruchu, rybacy wydają się zastygli w określonych pozach i gestach, jakby wykreowanych na wyraźne życzenie artysty, który niczym wytrawny reżyser sam dyktował modelom taki sposób ułożenia, jaki uważał za najbardziej atrakcyjny. Nie jest to realizm poszukujący prawdy o życiu, próbujący wydobyć to, co nieuchwytne na pierwszy rzut oka, ale realizm estetyzujący, mający czysto formalny charakter" (Nad ciepłym morzem, Gdańsk 2013, s. 10).

Studiował w monachijskiej ASP w latach 1893 - 1898 oraz w Academie Julian w Paryżu. W 1908 roku osiadł we Lwowie. Naturalizm i silna ekspresja jego początkowych dzieł, w których przedstawiał pracę ludzką bądź wydarzenia o dużym ładunku dramatycznym, ustąpiły w późniejszym okresie realistycznym pejzażom włoskim i ukraińskim. Wygrzywalski był twórcą dekoracji lwowskiej Izby Przemysłowo - Handlowej. Projektował również witraże, tworzył scenografię i kostiumy teatralne.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.