Malarz polski. Uczestnik powstania styczniowego, po którym został zmuszony do emigracji do Francji. Po przybyciu do Paryża rozpoczął studia w Ecole des Beaux-Arts u Isidore-Alexandre-Augustin Pilsa oraz Henri Lehmanna, u którego w 1876 rozpoczął swą edukację Jacek Malczewski. Rozpoczęło to okres długoletniej przyjaźni między artystami. W 1882 Ciesielski założył pracownię fotograficzną GOPŁO. Specjalizował się w miniaturze.

Twórczość artysty zachowała się szczątkowo – tym ważniejsze jest pojawienie się szkicu do jedynego wielkoformatowego obrazu historycznego.
Zarówno w szkicu, jak i w gotowym obrazie – mamy podział na strefy chrześcijańską i pogańską z centralną grupą przedstawiającą Władysława Jagiełłę, królową Jadwigę i drzewo z idolem, pogańskim kapłanem i ołtarzem. Jednak w gotowym obrazie nastąpiły zmiany, głównie przez dodanie bogatych strojów dworzan i duchownych czy ozdobnych hełmów rycerzy. Wyraźniej obecni są wyżsi rangą duchowni, których prawie nie było widać na szkicu. Po litewskiej stronie pojawił się w gotowej wersji obrazu wieniec z napisem łacińskim – „Zbaw nas Boże Polski”, zamiast polskiego napisu po stronie chrześcijańskiej nad polską chorągwią „Wolni z Wolnymi Równi z Równymi”, co także zmieniło wydźwięk obrazu z równości obu narodów na fakt przyjęcia chrześcijaństwa. Autor zwiększył ilość postaci drugoplanowych (np. dodał grupę muzyków w tle za Jagiełłą) oraz odsunął w cień polską flagę, a litewskie chorągwie przesunął w stronę prawej krawędzi obrazu. Brakuje także postaci łucznika. Grupa człowieka z maczugą i uwięzionego krzyżaka została przesunięta za człowieka machającego czapką. Dzieci z klasycznych puttów – zostały ubrane i przedstawione zgodnie z ludową konwencją. Dworzanin z klejnotami – zyskał kostium renesansowy, zaś dwórki – późnogotycki z czepcami hennin i siodłowym oraz zostały postarzone. W gotowym obrazie autor domknął i powiększył scenę z lewej strony dodając grupę pogan obserwujących zza kulisowego krzewu chrzest z dzieckiem trzymającym bukiet dla królowej.

182
Władysław CIESIELSKI (1945 - 1901)

CHRZEST LITWY, 1900

Olej, płótno dublowane; 81 x 100 cm
Szkic do obrazu, który znajduje się w Muzeum Narodowym w Warszawie (MP 3873 MNW)

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Malarz polski. Uczestnik powstania styczniowego, po którym został zmuszony do emigracji do Francji. Po przybyciu do Paryża rozpoczął studia w Ecole des Beaux-Arts u Isidore-Alexandre-Augustin Pilsa oraz Henri Lehmanna, u którego w 1876 rozpoczął swą edukację Jacek Malczewski. Rozpoczęło to okres długoletniej przyjaźni między artystami. W 1882 Ciesielski założył pracownię fotograficzną GOPŁO. Specjalizował się w miniaturze.

Twórczość artysty zachowała się szczątkowo – tym ważniejsze jest pojawienie się szkicu do jedynego wielkoformatowego obrazu historycznego.
Zarówno w szkicu, jak i w gotowym obrazie – mamy podział na strefy chrześcijańską i pogańską z centralną grupą przedstawiającą Władysława Jagiełłę, królową Jadwigę i drzewo z idolem, pogańskim kapłanem i ołtarzem. Jednak w gotowym obrazie nastąpiły zmiany, głównie przez dodanie bogatych strojów dworzan i duchownych czy ozdobnych hełmów rycerzy. Wyraźniej obecni są wyżsi rangą duchowni, których prawie nie było widać na szkicu. Po litewskiej stronie pojawił się w gotowej wersji obrazu wieniec z napisem łacińskim – „Zbaw nas Boże Polski”, zamiast polskiego napisu po stronie chrześcijańskiej nad polską chorągwią „Wolni z Wolnymi Równi z Równymi”, co także zmieniło wydźwięk obrazu z równości obu narodów na fakt przyjęcia chrześcijaństwa. Autor zwiększył ilość postaci drugoplanowych (np. dodał grupę muzyków w tle za Jagiełłą) oraz odsunął w cień polską flagę, a litewskie chorągwie przesunął w stronę prawej krawędzi obrazu. Brakuje także postaci łucznika. Grupa człowieka z maczugą i uwięzionego krzyżaka została przesunięta za człowieka machającego czapką. Dzieci z klasycznych puttów – zostały ubrane i przedstawione zgodnie z ludową konwencją. Dworzanin z klejnotami – zyskał kostium renesansowy, zaś dwórki – późnogotycki z czepcami hennin i siodłowym oraz zostały postarzone. W gotowym obrazie autor domknął i powiększył scenę z lewej strony dodając grupę pogan obserwujących zza kulisowego krzewu chrzest z dzieckiem trzymającym bukiet dla królowej.