Proweniencja:
REMPEX, 123 Aukcja Sztuki Dawnej i Antyków, 11.07.2007
W 2011 roku polska artystka, Goshka Macuga, przygotowywała swoją wystawę w Zachęcie, w ramach której tworzyła projekt na temat cenzury po 1989 roku w Polsce oraz trudnej historii galerii, w tym między innymi o zamachu na prezydenta Gabriela Narutowicza z 1922 roku, dokonanym w jednej z sal Towarzystwa przez malarza Eligiusza Niewiadomskiego. Jego obraz „Chrystus w Ogrócju” miał wchodzić w skład wystawy i przypominać o trudnych momentach w dziejach Zachęty, kiedy polityczne konflikty wkraczały w jej przestrzeń i niszczyły utrzymywaną przez nią neutralność.
Sam obraz również miał burzliwą przeszłość – przetrwał Powstanie Warszawskie jako jedyny obiekt ze zrujnowanej kamienicy. W czasie prac nad wystawą miejsce jego przechowywania pozostawało nieznane.
olej, płótno dublowane
82 x 60 cm
sygn. l. d.: Niewiadomski / Warszawa 1895;
na odwrocie stempel z nr 160 oraz napisem PRAGA... / ... / Chrystus"
Proweniencja:
REMPEX, 123 Aukcja Sztuki Dawnej i Antyków, 11.07.2007
W 2011 roku polska artystka, Goshka Macuga, przygotowywała swoją wystawę w Zachęcie, w ramach której tworzyła projekt na temat cenzury po 1989 roku w Polsce oraz trudnej historii galerii, w tym między innymi o zamachu na prezydenta Gabriela Narutowicza z 1922 roku, dokonanym w jednej z sal Towarzystwa przez malarza Eligiusza Niewiadomskiego. Jego obraz „Chrystus w Ogrócju” miał wchodzić w skład wystawy i przypominać o trudnych momentach w dziejach Zachęty, kiedy polityczne konflikty wkraczały w jej przestrzeń i niszczyły utrzymywaną przez nią neutralność.
Sam obraz również miał burzliwą przeszłość – przetrwał Powstanie Warszawskie jako jedyny obiekt ze zrujnowanej kamienicy. W czasie prac nad wystawą miejsce jego przechowywania pozostawało nieznane.