Scena symboliczna z rzadko spotykanym przedstawieniem Chrystusa w złotym kielichu mszalnym w asyście dwóch świętych - Sebastiana i Rocha - patronów chorób zakaźnych. Chrystus jako Vir Dolorum - Mąż Boleści, znajduje się w monumentalnym złotym kielichu ustawionym na ołtarzu. Jest to inne ujęcie tematu Chrystusa Eucharystycznego - najcześciej można się spotkac z winnicą, gdzie znajduje się symboliczne przedstawienie winnej latorośli, oznaczającej ofiarną krew Syna Bożego. Kielich staje się symbolem nieskończonej mocy Jego męki, ofiaruje krew płynącą z Jego ran jako wino, mające zapewnić zbawienie. Asystujący święci - Sebastian i Roch, w ikonografii często pojawiają się razem jako patroni, dotkniętych chorobami zakaźnymi oraz całych miast cierpiących z powodu zarazy.
Często obrazy z tymi świętymi były tworzone jako wotum dziękczynne za ochronę i zakończenie epidemii. Z tej przyczyny popularne było również poświęcanie im świątyń.
ze śś. Sebastianem i Rochem;
olej, płótno,
176 x 129 cm.
Przed konserwacją.
Scena symboliczna z rzadko spotykanym przedstawieniem Chrystusa w złotym kielichu mszalnym w asyście dwóch świętych - Sebastiana i Rocha - patronów chorób zakaźnych. Chrystus jako Vir Dolorum - Mąż Boleści, znajduje się w monumentalnym złotym kielichu ustawionym na ołtarzu. Jest to inne ujęcie tematu Chrystusa Eucharystycznego - najcześciej można się spotkac z winnicą, gdzie znajduje się symboliczne przedstawienie winnej latorośli, oznaczającej ofiarną krew Syna Bożego. Kielich staje się symbolem nieskończonej mocy Jego męki, ofiaruje krew płynącą z Jego ran jako wino, mające zapewnić zbawienie. Asystujący święci - Sebastian i Roch, w ikonografii często pojawiają się razem jako patroni, dotkniętych chorobami zakaźnymi oraz całych miast cierpiących z powodu zarazy.
Często obrazy z tymi świętymi były tworzone jako wotum dziękczynne za ochronę i zakończenie epidemii. Z tej przyczyny popularne było również poświęcanie im świątyń.