Praca pochodzi z cyklu "Nice to meet you", którym artysta zadebiutował w 2010 roku.

"Obiekty składające się na cykl Nice to meet you odsyłają zawsze do kontekstu ludzkiej cielesności. Ich precyzyjna forma stanowiąca autonomiczną wartość estetyczną, zdradza swoje antropologiczne odniesienia. Czy to poprzez kształt zainspirowany cudowną maszynerią naszego ciała, czy poprzez kreację przedmiotów, które jako protezy – substytuty stają się częścią organizmu. Jest to jednak sztuka, w której fizyczność (swoiste rex extensa człowieka) nie manifestuje się wprost, lecz istnieje raczej na zasadzie sugestii. Minimalistyczna sterylność - wysublimowanie niewielkich rzeźb mieści się obok nieprzetworzonej i pierwotnej materii, wskazując pozornie odległe od siebie przestrzenie: świata kultury i domeny przyrody. Są to dwa porządki konstytuujące nas w aspekcie cielesnym oraz jako podmioty poznające ( res cogitans) zdające sobie sprawę, lub nie z możliwości konstrukcji własnej osoby poprzez transgresję w obydwu kierunkach. Sytuacja „ swoistego serwisowania” poprzez wymianę części uzasadniana w perspektywie narracji nauki spełniać może mit o nieśmiertelności. Opowieść ta znajduje swoich współczesnych bohaterów, których wyobrażenia odbierane być mogą jako dewocjonalia, specyficzne „świątki”, choć nie bez cienia ironii. Artysta próbując dać nam pojęcie o nas samych, pyta gdzie w polu potencjalnych możliwości i zmienności znajduje się niezmienna istota, coś na kształt prawdziwej esencji, choć być może realna jest tylko egzystencja." tekst: Szymon Maliborski.

Łukasz Surowiec urodził się w 1985 roku w Rzeszowie. Jest artystą interdyscyplinarnym, rzeźbiarzem, performerem, twórcą filmów wideo, autorem akcji społecznych. Absolwent Wydziału Rzeźby na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu oraz Universität der Künste w Berlinie. W swoich obiektach i interwencjach artystycznych Surowiec wnika i bada aktualne stosunki społeczne, podejmuje również zagadnienia historyczne i polityczne. Jego twórczość przyjmuje formę metody umożliwiającej poznanie publicznej rzeczywistości, ze zwróceniem uwagi na jednostki marginalizowane. W swojej działalności artystycznej podejmuje on aktualne kwestie społeczne, wychodząc także poza mury oficjalnych instytucji sztuki. Łukasz Surowiec był stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest laureatem prestiżowego konkursu dla młodych artystów Spojrzenia (2017). W 2019 roku zaprezentował swój prototyp pomnika na festiwalu “Warszawa w budowie”. Swoje prace prezentował na licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych w Polsce i za granicą m.in.: Nice to Meet You (Art Agenda Nova, Kraków130, 2010); Szwedzkie gołębie (Kalmar Konstmuseum, Kalmar, 2012); Dziady (Bunkier Sztuki, Kraków, 2013); Umierać się nikt nie boi (CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, 2014); Poczekalnia (CSW Znaki Czasu, Toruń, 2014); Air de Pologne (De Garage, Mechelen, 2012); Berlin Biennale (Kunst Werke,Berlin 2015, Procedures for the head/Polish Art Today, Kunsthalle, Bratislava, 2012); East + Europe - Eastern European Contemporary Art Exhibition (City Hall Exhibition Hall , Hong Kong, 2013); Critical Juncture, (podczas Kochi Muziris Biennale, Indie, 2104); Survival Kit 6 ( Ryga, Latvian Centre for Contemporary Art, 2014); A Market of Values Bratysława, Chelsea College, Londyn, 2015); Procedures for the head/Polish Art Today, Kunsthalle Bratislava, Bratysława, 2015);“Przychodnia” (Poznań, 2016); “Przychodnia” (MOCAK, Kraków, 2019); CELEBRATION | Polish-Japanese Exhibition of Contemporary Art (2019).

58
Łukasz SUROWIEC (ur. 1985)

Chodaki, 2010, ed. 1/8

odlew z brązu, 27 x 10 x 6 cm x 2 szt., sygn.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Praca pochodzi z cyklu "Nice to meet you", którym artysta zadebiutował w 2010 roku.

"Obiekty składające się na cykl Nice to meet you odsyłają zawsze do kontekstu ludzkiej cielesności. Ich precyzyjna forma stanowiąca autonomiczną wartość estetyczną, zdradza swoje antropologiczne odniesienia. Czy to poprzez kształt zainspirowany cudowną maszynerią naszego ciała, czy poprzez kreację przedmiotów, które jako protezy – substytuty stają się częścią organizmu. Jest to jednak sztuka, w której fizyczność (swoiste rex extensa człowieka) nie manifestuje się wprost, lecz istnieje raczej na zasadzie sugestii. Minimalistyczna sterylność - wysublimowanie niewielkich rzeźb mieści się obok nieprzetworzonej i pierwotnej materii, wskazując pozornie odległe od siebie przestrzenie: świata kultury i domeny przyrody. Są to dwa porządki konstytuujące nas w aspekcie cielesnym oraz jako podmioty poznające ( res cogitans) zdające sobie sprawę, lub nie z możliwości konstrukcji własnej osoby poprzez transgresję w obydwu kierunkach. Sytuacja „ swoistego serwisowania” poprzez wymianę części uzasadniana w perspektywie narracji nauki spełniać może mit o nieśmiertelności. Opowieść ta znajduje swoich współczesnych bohaterów, których wyobrażenia odbierane być mogą jako dewocjonalia, specyficzne „świątki”, choć nie bez cienia ironii. Artysta próbując dać nam pojęcie o nas samych, pyta gdzie w polu potencjalnych możliwości i zmienności znajduje się niezmienna istota, coś na kształt prawdziwej esencji, choć być może realna jest tylko egzystencja." tekst: Szymon Maliborski.

Łukasz Surowiec urodził się w 1985 roku w Rzeszowie. Jest artystą interdyscyplinarnym, rzeźbiarzem, performerem, twórcą filmów wideo, autorem akcji społecznych. Absolwent Wydziału Rzeźby na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu oraz Universität der Künste w Berlinie. W swoich obiektach i interwencjach artystycznych Surowiec wnika i bada aktualne stosunki społeczne, podejmuje również zagadnienia historyczne i polityczne. Jego twórczość przyjmuje formę metody umożliwiającej poznanie publicznej rzeczywistości, ze zwróceniem uwagi na jednostki marginalizowane. W swojej działalności artystycznej podejmuje on aktualne kwestie społeczne, wychodząc także poza mury oficjalnych instytucji sztuki. Łukasz Surowiec był stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest laureatem prestiżowego konkursu dla młodych artystów Spojrzenia (2017). W 2019 roku zaprezentował swój prototyp pomnika na festiwalu “Warszawa w budowie”. Swoje prace prezentował na licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych w Polsce i za granicą m.in.: Nice to Meet You (Art Agenda Nova, Kraków130, 2010); Szwedzkie gołębie (Kalmar Konstmuseum, Kalmar, 2012); Dziady (Bunkier Sztuki, Kraków, 2013); Umierać się nikt nie boi (CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, 2014); Poczekalnia (CSW Znaki Czasu, Toruń, 2014); Air de Pologne (De Garage, Mechelen, 2012); Berlin Biennale (Kunst Werke,Berlin 2015, Procedures for the head/Polish Art Today, Kunsthalle, Bratislava, 2012); East + Europe - Eastern European Contemporary Art Exhibition (City Hall Exhibition Hall , Hong Kong, 2013); Critical Juncture, (podczas Kochi Muziris Biennale, Indie, 2104); Survival Kit 6 ( Ryga, Latvian Centre for Contemporary Art, 2014); A Market of Values Bratysława, Chelsea College, Londyn, 2015); Procedures for the head/Polish Art Today, Kunsthalle Bratislava, Bratysława, 2015);“Przychodnia” (Poznań, 2016); “Przychodnia” (MOCAK, Kraków, 2019); CELEBRATION | Polish-Japanese Exhibition of Contemporary Art (2019).