"Do 1918 r. dziecko w twórczości Makowskiego występowało tylko sporadycznie, teraz zaczyna być postacią centralną, pierwszoplanową. (...) Mniej więcej od przełomu 1919-1920 dzieci Makowskiego to już nie biedne wiejskie popychadła - na ich twarzach pojawia się uśmiech, w oczach zamiast apatii błysk dowcipu i ciekawości. Na ten okres przypada także przeobrażenie pod względem malarskim. Obserwujemy przede wszystkim uproszczenie dziecięcej fizjonomii, rysunek staje się delikatniejszy, faktura spokojniejsza, gładsza, modelunek mniej kontrastowy. (...) Gama kolorystyczna dziecięcych portretów, początkowo dość ciemna, z biegiem czasu przejaśnia się, rozgrywając się w tonach perłowych szarości, delikatnych odcieni różowych, liliowych i niebieskich."
W. Jaworska, Tadeusz Makowski. Życie i twórczość, Wrocław 1964, s. 142-145
olej, płótno, 41 × 27 cm
sygn. u dołu: Tadé/Makowski
opis. na odwrociu: Tadé Makowski/Petit garçon./Paris
Opisywany:
Jaworska W., Tadeusz Makowski, życie i twórczość, Wrocław 1964, Katalog obrazów olejnych Tadeusza Makowskiego, poz. 276, str. 335
Pochodzenie:
Kolekcja prywatna, Polska (zakup w 1959 w krakowskiej Desie)
"Do 1918 r. dziecko w twórczości Makowskiego występowało tylko sporadycznie, teraz zaczyna być postacią centralną, pierwszoplanową. (...) Mniej więcej od przełomu 1919-1920 dzieci Makowskiego to już nie biedne wiejskie popychadła - na ich twarzach pojawia się uśmiech, w oczach zamiast apatii błysk dowcipu i ciekawości. Na ten okres przypada także przeobrażenie pod względem malarskim. Obserwujemy przede wszystkim uproszczenie dziecięcej fizjonomii, rysunek staje się delikatniejszy, faktura spokojniejsza, gładsza, modelunek mniej kontrastowy. (...) Gama kolorystyczna dziecięcych portretów, początkowo dość ciemna, z biegiem czasu przejaśnia się, rozgrywając się w tonach perłowych szarości, delikatnych odcieni różowych, liliowych i niebieskich."
W. Jaworska, Tadeusz Makowski. Życie i twórczość, Wrocław 1964, s. 142-145