Obrazy Aleksandra Gierymskiego cechuje szlachetny umiar i dyscyplina. Artysta poświęcał wiele czasu swoim pracom dążąc do doskonałości zarówno w aspekcie kompozycyjnym, jak i stylistycznym. Inspirował się harmonijną sztuką włoskiego renesansu oraz precyzją realistycznych dzieł siedemnastowiecznych mistrzów holenderskich, bazował także na tradycjach malarstwa polskiego. Realizm Aleksandra Gierymskiego ma wiele wspólnego ze współczesnym mu impresjonizmem. I chociaż twórca nie stykał się bezpośrednio z przedstawicielami tego nurtu, efekt jego pracy był analogiczny do nowoczesnego malarstwa francuskiego: krótkie uderzenia pędzlem, migotliwe przenikanie się kolorów, rozświetlona tonacja barwna (jak np. w słynnym obrazie Altana).
"Chłopiec niosący snop, ukazany w pejzażu, tonącym w blaskach słońca, wędruje ÇubranyĦ w snop zboża, który chroni go przed upałem. Cały obraz jest jakby wypełniony migoczącym światłem, które ożywia każdą grudkę ziemi, spływa po daszku słomianym, wtapiając jego kształty w tło. Obraz ten łączy w sobie jeszcze wyraźniej niż poprzedni cechy realizmu z niektórymi cechami impresjonizmu. Trumna chłopska zamyka pewien rozdział naszego malarstwa o tematyce wiejskiej, a Chłopiec niosący snop jest pracą artysty, który pierwszy w naszej sztuce zaczął operować materią malarską częściowo w sposób pokrewny do impresjonizmu."
Olej na płótnie
94 x 77 cm
Na odwrocie napis - "mal. A. GIERYMSKI"
Literatura - Aleksander Gierymski 1850-1901, kat. wyst., oprac. Juliusz Starzyński, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1938, tabl. 74, s. 26.
- Aleksander Gierymski, oprac. Juliusz Starzyński, Warszawa 1967, il. 92, fig. 43.
- Halina Cękalska-Zborowska, Wieś w malarstwie i rysunku naszych artystów, Warszawa 1974 (reprodukcja).
[H. Cękalska-Zborowska, op. cit., s. 190.]
Obrazy Aleksandra Gierymskiego cechuje szlachetny umiar i dyscyplina. Artysta poświęcał wiele czasu swoim pracom dążąc do doskonałości zarówno w aspekcie kompozycyjnym, jak i stylistycznym. Inspirował się harmonijną sztuką włoskiego renesansu oraz precyzją realistycznych dzieł siedemnastowiecznych mistrzów holenderskich, bazował także na tradycjach malarstwa polskiego. Realizm Aleksandra Gierymskiego ma wiele wspólnego ze współczesnym mu impresjonizmem. I chociaż twórca nie stykał się bezpośrednio z przedstawicielami tego nurtu, efekt jego pracy był analogiczny do nowoczesnego malarstwa francuskiego: krótkie uderzenia pędzlem, migotliwe przenikanie się kolorów, rozświetlona tonacja barwna (jak np. w słynnym obrazie Altana).
"Chłopiec niosący snop, ukazany w pejzażu, tonącym w blaskach słońca, wędruje ÇubranyĦ w snop zboża, który chroni go przed upałem. Cały obraz jest jakby wypełniony migoczącym światłem, które ożywia każdą grudkę ziemi, spływa po daszku słomianym, wtapiając jego kształty w tło. Obraz ten łączy w sobie jeszcze wyraźniej niż poprzedni cechy realizmu z niektórymi cechami impresjonizmu. Trumna chłopska zamyka pewien rozdział naszego malarstwa o tematyce wiejskiej, a Chłopiec niosący snop jest pracą artysty, który pierwszy w naszej sztuce zaczął operować materią malarską częściowo w sposób pokrewny do impresjonizmu."