91
Tadeusz MAKOWSKI (1882 Oświęcim -1932 Paryż)

CHŁOPCZYK Z KRÓLICZKIEM, 1926-1927

wymiary: 40.2 x 27.2 cm,
olej, deska
sygn. l.d.: Tadé | Makowski
Na odwrocie napis farbą: 362; ponadto ślad po napisie czerwoną kredką.

Obraz pochodzi z dawnych warszawskich zbiorów Andrzeja Rotwanda (1878-1951) - inżyniera, przemysłowca i bankowca, mecenasa sztuki, społecznika. W tej wspaniałej kolekcji liczącej ponad setkę obrazów polskich malarzy były, m.in. dzieła tej miary co Śmierć Ellenai Jacka Malczewskiego czy Utarczka Józefa Brandta (patrz także nr kat. 58).

Od roku 1918 w obrazach i rysunkach Makowskiego coraz częściej pojawiają się dzieci. Artysta malował je także i wcześniej, teraz jednak stają się niemal wiodącym motywem jego kompozycji. Są to obrazy malowane często na deseczkach niewielkiego formatu, traktowane dość szkicowo. Poważne twarzyczki małych modeli artysty „tracą niejako trzeci wymiar, stają się bardziej płaskie, mniej realne. Okrągły owal twarzy, okrągłe oczy powodują, że są jeszcze bardziej ‘dziecinne’, jakby dziecinną rysowane ręką. [...] W obrazach olejnych gama kolorystyczna, początkowo dość ciemna, z biegiem czasu rozjaśnia się“, a około 1920 następuje „znaczne uproszczenie dziecięcej fizjonomii: rysunek staje się delikatniejszy, faktura gładsza, modelunek bardziej kontrastowy. (cyt. za W. Jaworska, Tadeusz Makowski, Kraków 1999, s. 16). Sposób traktowania motywu dziecka zmieniał artysta także i w latach późniejszych.
Prezentowanego tu Chłopczyka z króliczkiem zaliczyć można do dzieł powstałych zapewne podczas pobytu Makowskiego w Breuilpont, wiosce w Górnej Normandii położonej około 120 km od Paryża, gdzie artysta spędzał lato 1926 oraz wiosnę i jesień 1927. Bezpośrednio wiązać go można z dużym płótnem Podwórko fermy i dzieci (95,5 x 130 cm; MNW), w którego dalekim tle widać kościół i zabudowania Breuilpont. W obrazie tym odnajdujemy tego samego chłopczyka, w tej samej czapeczce i okryciu, a w tle widać także białego króliczka. Pozwala to uznać Chłopczyka z króliczkiem za studium malarskie wykorzystane później przez Makowskiego w większej kompozycji.
Porównaj:
- W. Jaworska, Tadeusz Makowski. Życie i twórczość, Wrocław-Warszawa-Kraków 1964, s. 188, nr kat. 430;
- E. Zawistowska, Tadeusz Makowski. Dzieła z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie, MNW, Warszawa 2003, s. 128, il.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji