Z ekspertyzy Agnieszki Ławniczakowej: "Obraz ten namalowany przez Jacka Malczewskiego w 1890 roku, wpisuje się w krąg jego wczesnej twórczości o charakterze realistycznym. Łączy się z folklorystyczną, rodzajowo-krajobrazową tematyką, podejmowaną przez artystę coraz częściej od połowy lat 80-ych XIX w. obok głównego do tej pory wątku sybirsko-martyrologicznego. Opiniowany obraz należy do znaczącego zespołu dzieł Malczewskiego, których bohaterem staje się wiejskie dziecko pojęte jako uosobienie wrażliwości i otwartości na różne aspekty świata. Między nimi np. "Pastuszek" z ok. 1890 (wł. MNP) czy "Pastuszek na łące" z ok. 1890 (wł. MNP), ukazują w realistyczny sposób, podobnie jak dzieło omawiane, postać wiejskiego chłopca w zielonym pejzażu. Jednak "Chłopakowi na kładce" szczególnie blisko do znacznie większego formatem obrazu z 1891, zwanego "Janko Muzykant" (ol. pł., 70 x 140, wł. pryw. w Warszawie, repr. w J. Puciata-Pawłowska: Jacek Malczewski, Wrocław-Warszawa-Kraków 1968, il. 42 poza tekstem). W obu obrazach odnajdujemy przedstawienie chłopięcego modela, samotnego, oddanego swoim myślom czy dziecięcym marzeniom, zanurzonego niemal w bujnej, napół dzikiej zieleni wiejskiego zakątka. W obu obrazach, uwagę artysty przyciąga niejako symbioza dziecka z naturą i z równą pieczołowistością oddane są tu i tam szczegóły postaci co wyglądu polnych roślin. W obu kompozycjach dominuje tez chłodna paleta oglądanych w cieniu zieleni."
olej, deska, 35,1 x 26,2
sygn. p. d.: J Malczewski / 90
Z ekspertyzy Agnieszki Ławniczakowej: "Obraz ten namalowany przez Jacka Malczewskiego w 1890 roku, wpisuje się w krąg jego wczesnej twórczości o charakterze realistycznym. Łączy się z folklorystyczną, rodzajowo-krajobrazową tematyką, podejmowaną przez artystę coraz częściej od połowy lat 80-ych XIX w. obok głównego do tej pory wątku sybirsko-martyrologicznego. Opiniowany obraz należy do znaczącego zespołu dzieł Malczewskiego, których bohaterem staje się wiejskie dziecko pojęte jako uosobienie wrażliwości i otwartości na różne aspekty świata. Między nimi np. "Pastuszek" z ok. 1890 (wł. MNP) czy "Pastuszek na łące" z ok. 1890 (wł. MNP), ukazują w realistyczny sposób, podobnie jak dzieło omawiane, postać wiejskiego chłopca w zielonym pejzażu. Jednak "Chłopakowi na kładce" szczególnie blisko do znacznie większego formatem obrazu z 1891, zwanego "Janko Muzykant" (ol. pł., 70 x 140, wł. pryw. w Warszawie, repr. w J. Puciata-Pawłowska: Jacek Malczewski, Wrocław-Warszawa-Kraków 1968, il. 42 poza tekstem). W obu obrazach odnajdujemy przedstawienie chłopięcego modela, samotnego, oddanego swoim myślom czy dziecięcym marzeniom, zanurzonego niemal w bujnej, napół dzikiej zieleni wiejskiego zakątka. W obu obrazach, uwagę artysty przyciąga niejako symbioza dziecka z naturą i z równą pieczołowistością oddane są tu i tam szczegóły postaci co wyglądu polnych roślin. W obu kompozycjach dominuje tez chłodna paleta oglądanych w cieniu zieleni."