Prezentowana praca jest drugą znaną wersją "Cerkwi św. Dymitra w Tatarowie", namalowaną przez Wyczółkowskiego w 1910. Pierwsza wersja znalazła się w ofercie aukcji nr 78, 1 marca 2008 również w Katowicach. Obydwa pejzaże różnią się nieznacznie szczegółami. Wyczółkowski wielokrotnie malował kilka wersji tego samego motywu. Dla przykładu, w Państwowych Zbiorach Sztuki na Wawelu oraz w Muzeum Okręgowym im. L. Wyczółkowskiego w Bydgoszczy przechowywane są dwie wersje "Cerkwi św. Jana w Jaremczu". "Cerkiew w Tatarowie" należy do grupy ok. 60 obrazów powstałych w czasie pobytu artysty na Huculszczy¼nie w 1910. Prace te wykonane są techniką pastelową, którą artysta często łączył z akwarelą, jak w przypadku "Cerkwi w Tatarowie" i wielu innych pejzaży z omawianego okresu. Sam artysta tak to skomentował: "W Jaremczu pejzaże, akwarele barwne, a na to pastel. Trzeba było wiedzieć, jak te kolory łączyć, np. na czerwonym tle zielonym kolorem". (Maria Twarowska "Leon Wyczółkowski. Listy i Wspomnienia", Ossolineum, Wrocław 1960, s.107).

36
Leon WYCZÓŁKOWSKI (1852 Huta Miastkowska k. Siedlec - 1936 Warszawa)

Cerkiew w Tatarowie, 1910

pastel, akwarela, karton naklejony na tekturę,
59 x 68,5 cm
sygn. p.d.: L Wyczół / 910
Na odwrocie nieczytelny napis atramentem: "Obraz ten…" oraz ołówkiem: N - 6.
Stan zachowania: tektura sfalowana, w dolnej partii ślady zawilgocenia.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Prezentowana praca jest drugą znaną wersją "Cerkwi św. Dymitra w Tatarowie", namalowaną przez Wyczółkowskiego w 1910. Pierwsza wersja znalazła się w ofercie aukcji nr 78, 1 marca 2008 również w Katowicach. Obydwa pejzaże różnią się nieznacznie szczegółami. Wyczółkowski wielokrotnie malował kilka wersji tego samego motywu. Dla przykładu, w Państwowych Zbiorach Sztuki na Wawelu oraz w Muzeum Okręgowym im. L. Wyczółkowskiego w Bydgoszczy przechowywane są dwie wersje "Cerkwi św. Jana w Jaremczu". "Cerkiew w Tatarowie" należy do grupy ok. 60 obrazów powstałych w czasie pobytu artysty na Huculszczy¼nie w 1910. Prace te wykonane są techniką pastelową, którą artysta często łączył z akwarelą, jak w przypadku "Cerkwi w Tatarowie" i wielu innych pejzaży z omawianego okresu. Sam artysta tak to skomentował: "W Jaremczu pejzaże, akwarele barwne, a na to pastel. Trzeba było wiedzieć, jak te kolory łączyć, np. na czerwonym tle zielonym kolorem". (Maria Twarowska "Leon Wyczółkowski. Listy i Wspomnienia", Ossolineum, Wrocław 1960, s.107).