Twórczość artysty zdradza wyraźne inspiracje grafiką japońską. Świadczą o tym zarówno perfekcyjne opanowanie techniki kolorowego drzeworytu, jak i zabiegi formalne - odważna kompozycja, często niesymetrycznie położona dominanta, płynny, ciemny kontur. Bielecki, podobnie jak mistrzowie japońskiego drzeworytu - Hokusai, Hiroshige czy Kuniyoshi, ukazuje człowieka jako drobną, pozornie marginalną część całej kompozycji. Postaci ludzkie wydają się być zagubione, przytłoczone przez monumentalną architekturę czy nieokiełznane siły natury. Dekoracyjnie potraktowane, diagonalne smugi deszczu w "Burzy pod Wawelem" są wyraźnym nawiązaniem do Nagłej ulewy w Shõno czy Wodnych ptaków (1858) Utagawy Hiroshige.

75
Władysław BIELECKI (1896-1943)

Burza pod Wawelem, 1924

Drzeworyt barwny; wym. komp.: 175 x 175 mm; sygn. oł. p.d.: Wł. Bielecki del. et imp. / 924, l.d.: Burza pod Wawelem. Oryg. drzeworyt.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Twórczość artysty zdradza wyraźne inspiracje grafiką japońską. Świadczą o tym zarówno perfekcyjne opanowanie techniki kolorowego drzeworytu, jak i zabiegi formalne - odważna kompozycja, często niesymetrycznie położona dominanta, płynny, ciemny kontur. Bielecki, podobnie jak mistrzowie japońskiego drzeworytu - Hokusai, Hiroshige czy Kuniyoshi, ukazuje człowieka jako drobną, pozornie marginalną część całej kompozycji. Postaci ludzkie wydają się być zagubione, przytłoczone przez monumentalną architekturę czy nieokiełznane siły natury. Dekoracyjnie potraktowane, diagonalne smugi deszczu w "Burzy pod Wawelem" są wyraźnym nawiązaniem do Nagłej ulewy w Shõno czy Wodnych ptaków (1858) Utagawy Hiroshige.