Prezentowany obraz pochodzi z późnego, niewątpliwie najciekawszego okresu twórczości słynnego rosyjskiego pejzażysty Iwana Ajwazowskiego. Artysta, który rozgłos zdobył jeszcze w latach 40. XIX wieku, na początku lat 90. wykształcił nową, niezwykle ekspresywną formułę malarską. Ajwazowski odszedł wtedy od statecznych, zharmonizowanych, opartych na horyzontalnym układzie kompozycji, ograniczył ilość motywów i paletę. Czym stało się jego malarstwo, doskonale widać na "Burzy na Krymie". Kolorystyka została podporządkowana jednej barwie - intensywnemu błękitowi, który w niektórych partiach płótna łapie wzrok widza intensywną ultramaryną, w innych zaskakuje wręcz promieniejącym rozbieleniem. Zdecydowane zróżnicowanie walorowe pozwoliło stworzyć artyście obraz o bogatych wartościach malarskich. Ajwazowski w mistrzowski sposób pozwala jednak dominować błękitnej barwie i przez to sugestywnie oddziaływać na emocje widza.

W latach 1833-37 studiował w akademii w Petersburgu u Worobiewa i Tanneura. W 1844 został głównym malarzem Sztabu Generalnego Floty Rosyjskiej. W 1847 został mianowany profesorem Akademii Petersburskiej. W 1869 brał udział w otwarciu Kanału Sueskiego. Odbył wiele podróży, był m.in. we Włoszech, Francji, Anglii, Hiszpanii, na Krymie i Ameryce. Od 1845 r. mieszkał na stałe w Teodozji i otworzył tam - w 1865 - własną pracownię. Przyjaźnił się m.in. z Gogolem, Kryłowem i Puszkinem. Tematem jego prac były sceny religijne, rodzajowe, historyczne i symboliczne oraz portrety i pejzaże. Najbardziej zasłynął jako marynista. Prace tego artysty są bardzo poszukiwane i wysoko cenione na aukcjach.

10
Iwan Konstantynowicz AJWAZOWSKI (1817-1900)

Burza na Krymie, 1895 r.

olej/płótno, 36 x 57 cm
sygnowany cyrlicą p.d.: `Ajwazowski`
na odwrociu opisany cyrylicą: `Ajwazowski | 1895`

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Prezentowany obraz pochodzi z późnego, niewątpliwie najciekawszego okresu twórczości słynnego rosyjskiego pejzażysty Iwana Ajwazowskiego. Artysta, który rozgłos zdobył jeszcze w latach 40. XIX wieku, na początku lat 90. wykształcił nową, niezwykle ekspresywną formułę malarską. Ajwazowski odszedł wtedy od statecznych, zharmonizowanych, opartych na horyzontalnym układzie kompozycji, ograniczył ilość motywów i paletę. Czym stało się jego malarstwo, doskonale widać na "Burzy na Krymie". Kolorystyka została podporządkowana jednej barwie - intensywnemu błękitowi, który w niektórych partiach płótna łapie wzrok widza intensywną ultramaryną, w innych zaskakuje wręcz promieniejącym rozbieleniem. Zdecydowane zróżnicowanie walorowe pozwoliło stworzyć artyście obraz o bogatych wartościach malarskich. Ajwazowski w mistrzowski sposób pozwala jednak dominować błękitnej barwie i przez to sugestywnie oddziaływać na emocje widza.

W latach 1833-37 studiował w akademii w Petersburgu u Worobiewa i Tanneura. W 1844 został głównym malarzem Sztabu Generalnego Floty Rosyjskiej. W 1847 został mianowany profesorem Akademii Petersburskiej. W 1869 brał udział w otwarciu Kanału Sueskiego. Odbył wiele podróży, był m.in. we Włoszech, Francji, Anglii, Hiszpanii, na Krymie i Ameryce. Od 1845 r. mieszkał na stałe w Teodozji i otworzył tam - w 1865 - własną pracownię. Przyjaźnił się m.in. z Gogolem, Kryłowem i Puszkinem. Tematem jego prac były sceny religijne, rodzajowe, historyczne i symboliczne oraz portrety i pejzaże. Najbardziej zasłynął jako marynista. Prace tego artysty są bardzo poszukiwane i wysoko cenione na aukcjach.