Henryk Uziembło, rozpoczętą w Szkole Przemysłowej w Krakowie naukę, konty-nuował pod kierunkiem Kargera w wiedeńskiej Kunstgewerbeschule, a następnie w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u Stanisława Wyspiańskiego i Teodora Axentowicza. Projektował wnętrza, polichromie i witraże. Ponadto uprawiał grafikę i działał jako plakacista, jednakże przede wszystkim zasłynął jako wybitny pejzażysta. Szybko osiągnięte dobre rezultaty w sztuce, zarówno dekoracyjnej jak i malarstwie, potwierdzone zostały pozytywną krytyką artystyczną. Malarstwo jego, regularnie prezentowane w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych, odznaczało się "żywym poczuciem sumienności rysunku i subtelności barwy". Siłę pejzażu, który zajmował wybitne miejsce w twórczości malarza, stanowiły motywy o dyskretnych kolorach, czasem przyciemnione, o umiejętnie wydobytej atmosferze. Uziembło posiadał zdolność chwytania nastroju, wytwarzanego zestawieniem barw w naturze, czystością powietrza, czy też siłą i intensywnością światła słonecznego.

6
Henryk UZIEMBŁO (1879-1949)

BRAMA KOŚCIOŁA W JESIENNYM PEJZAŻU, 1905

Olej, płótno;
70 x 68,5 cm
Sygnowany p.d.: HENRYK UZIEMBŁO
Na odwrocie nalepka: WYSTAWA | OBRAZ ŚWIATA, KTÓRY PRZEMIJA |INSPIRACJE SZTUKź JAPONII | W MALARSTWIE JANA STANISŁAWSKIEGO |I JEGO UCZNIÓW | Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha |maj-czerwiec 2007

Obraz wystawiany.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Henryk Uziembło, rozpoczętą w Szkole Przemysłowej w Krakowie naukę, konty-nuował pod kierunkiem Kargera w wiedeńskiej Kunstgewerbeschule, a następnie w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u Stanisława Wyspiańskiego i Teodora Axentowicza. Projektował wnętrza, polichromie i witraże. Ponadto uprawiał grafikę i działał jako plakacista, jednakże przede wszystkim zasłynął jako wybitny pejzażysta. Szybko osiągnięte dobre rezultaty w sztuce, zarówno dekoracyjnej jak i malarstwie, potwierdzone zostały pozytywną krytyką artystyczną. Malarstwo jego, regularnie prezentowane w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych, odznaczało się "żywym poczuciem sumienności rysunku i subtelności barwy". Siłę pejzażu, który zajmował wybitne miejsce w twórczości malarza, stanowiły motywy o dyskretnych kolorach, czasem przyciemnione, o umiejętnie wydobytej atmosferze. Uziembło posiadał zdolność chwytania nastroju, wytwarzanego zestawieniem barw w naturze, czystością powietrza, czy też siłą i intensywnością światła słonecznego.