"Bombka" to szczególna praca autorstwa Rafała Bujnowskiego. Została wykonana z okazji Targów Taniej Sztuki, czyli cyklicznej, przedświątecznej imprezy odbywającej się w warszawskiej Galerii Raster. Artysta na szklanej powierzchni ozdoby choinkowej odcisnął swoją dłoń, którą uprzednio pokrył gęstą farbą w odcieniu głębokiej czerni. Targi Taniej Sztuki stanowią nowość na polskim rynku. Na zachodzie powoli stają się zwyczajową praktyką. "Nowojorski rynek sztuki w ostatnich dniach zaszokował Asher Edelman, właściciel Edelman Arts, który witrynę swojej galerii wykleił wielkimi napisami "Świąteczna przecena", rzeczywiście oferując prace Jean`a-Michaela Basquiat`a czy Johna Chamberlaina z dużym, oficjalnie ogłoszonym dyskontem. Inne nowojorskie galerie uczą się, jak sprzedawać również tanią sztukę tworząc specjalne edycje w niższych cenach, co szczegółowo ogłaszają w nowojorskiej prasie. Polskie galerie nie muszą się uczyć. Warszawski Raster przez trzy lata z rzędu organizował przed Bożym Narodzeniem Targi Taniej Sztuki. Ostatnie odbyły się co prawda w 2005 roku, później nastąpiła przerwa do lata tego roku, kiedy targi wróciły w nieco zmienionej formie - mniej było gadżetów, a więcej dobrej sztuki w niewielkich edycjach, które rozeszły się w dniu targów" (Piotr Bazylko, Targi Taniej Sztuki od soboty w Rastrze, www.artbazaar.blogspot.com).
Na stronie internetowej Galerii czytamy: "Dobra sztuka nie musi być droga. Organizując Targi Taniej Sztuki udowadniamy, że sens sztuki tkwi w jej społecznej obecności, a nie w wartości materialnej. Na zaproszenie Rastra najlepsi współcześni artyści prezentują prace do użytku domowego i osobistego - inteligentne w treści, kameralne w skali i radykalnie tanie. Prace, których celem jest dotarcie do rąk stosunkowo największej liczby osób i życie w prywatnych mieszkaniach zamiast hibernacji w galeryjnych, muzealnych i bankowych magazynach. Po symbolicznych cenach - już od złotówki - oferujemy sztukę, która igra z naszą codziennością i proponuje odmienne, bardziej wnikliwe spojrzenie nie tylko na światowe wydarzenia, ale również na zwyczajne przedmioty, rutynowe czynności i prywatne emocje. Powodzenie kolejnych edycji Targów Taniej Sztuki pokazało, że sztuka współczesna - jako intelektualna i estetyczna prowokacja - może uczestniczyć w codziennym życiu i z powodzeniem przechodzić z rąk do rąk, choćby w niewinnym kamuflażu gwiazdkowego prezentu (...)" (www.raster.art.pl). W tym samym roku swoje prace na Targach zaprezentowali również Agata Bogacka, Karol Radziszewski, Sławomir Elsner, Aneta Grzeszykowska & Jan Smaga i Przemek Matecki.

Malarz, grafik, ostatnio także artysta posługujący się wideo. W latach 1993-95 studiował na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej, a następnie w latach 1995-2000 na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Od 1994 do 2001 działał w Grupie Ładnie, jednocześnie od 1998 do 2001 prowadził Galerię Otwartą w Krakowie, w ramach której wystawiał m.in. plakaty przedstawiające przedmioty codziennego użytku w formule zbliżonej do reklamy produktów supermarketu, jednak niemożliwych do kupienia. Interesuje go wchodzenie sztuki w przestrzeń publiczną, a także kwestie komercjalizacji sztuki i pozbawiania jej wartości innej niż materialna. Dokumentuje przemianę dzieła sztuki w reklamę lub w przedmiot.Jego ulubioną metodą jest powtarzanie przedmiotu w innej technice (malarstwo olejne, linoryty). Próbuje oczyścić swoją sztukę z indywidualności. Wykonane przez niego obrazy przypominają np. cegły czy deski, a jednocześnie mogą być odbierane jako przykłady malarstwa abstrakcyjnego czy konceptualnego. Artysta sprzedawał je początkowo po rzeczywistej cenie "towaru", jaki przedstawiały. Zajmuje się także akcjami artystycznymi, polegającymi na odmalowywaniu fasad galerii. W latach 1993-1995 studiował na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej, a następnie w latach 1995-2000 na Wydziale Grafiki ASP w Krakowie. Od 1994 do 2001 działał w Grupie Ładnie, jednocześnie od 1998 do 2001 prowadził Galerię Otwartą w Krakowie, w ramach której wystawiał m.in. plakaty przedstawiające przedmioty codziennego użytku w formule zbliżonej do reklamy produktów supermarketu, jednak niemożliwych do kupienia. Interesuje go wchodzenie sztuki w przestrzeń publiczną, a także kwestie komercjalizacji sztuki i pozbawiania jej wartości innej niż materialna. Dokumentuje przemianę dzieła sztuki w reklamę lub w przedmiot. Próbuje oczyścić swoją sztukę z indywidualności. Wykonane przez niego obrazy przypominają np. cegły czy deski, a jednocześnie mogą być odbierane jako przykłady malarstwa abstrakcyjnego czy konceptualnego.

64
Rafał BUJNOWSKI (ur. 1974)

Bombka, ed. 13/16, 2008 r.

szkło, śr.:10 cm
numer edycji na bombce: `13/16`

OPINIE:
dołączony certyfikat autentyczności wydany przez galerię Raster

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

"Bombka" to szczególna praca autorstwa Rafała Bujnowskiego. Została wykonana z okazji Targów Taniej Sztuki, czyli cyklicznej, przedświątecznej imprezy odbywającej się w warszawskiej Galerii Raster. Artysta na szklanej powierzchni ozdoby choinkowej odcisnął swoją dłoń, którą uprzednio pokrył gęstą farbą w odcieniu głębokiej czerni. Targi Taniej Sztuki stanowią nowość na polskim rynku. Na zachodzie powoli stają się zwyczajową praktyką. "Nowojorski rynek sztuki w ostatnich dniach zaszokował Asher Edelman, właściciel Edelman Arts, który witrynę swojej galerii wykleił wielkimi napisami "Świąteczna przecena", rzeczywiście oferując prace Jean`a-Michaela Basquiat`a czy Johna Chamberlaina z dużym, oficjalnie ogłoszonym dyskontem. Inne nowojorskie galerie uczą się, jak sprzedawać również tanią sztukę tworząc specjalne edycje w niższych cenach, co szczegółowo ogłaszają w nowojorskiej prasie. Polskie galerie nie muszą się uczyć. Warszawski Raster przez trzy lata z rzędu organizował przed Bożym Narodzeniem Targi Taniej Sztuki. Ostatnie odbyły się co prawda w 2005 roku, później nastąpiła przerwa do lata tego roku, kiedy targi wróciły w nieco zmienionej formie - mniej było gadżetów, a więcej dobrej sztuki w niewielkich edycjach, które rozeszły się w dniu targów" (Piotr Bazylko, Targi Taniej Sztuki od soboty w Rastrze, www.artbazaar.blogspot.com).
Na stronie internetowej Galerii czytamy: "Dobra sztuka nie musi być droga. Organizując Targi Taniej Sztuki udowadniamy, że sens sztuki tkwi w jej społecznej obecności, a nie w wartości materialnej. Na zaproszenie Rastra najlepsi współcześni artyści prezentują prace do użytku domowego i osobistego - inteligentne w treści, kameralne w skali i radykalnie tanie. Prace, których celem jest dotarcie do rąk stosunkowo największej liczby osób i życie w prywatnych mieszkaniach zamiast hibernacji w galeryjnych, muzealnych i bankowych magazynach. Po symbolicznych cenach - już od złotówki - oferujemy sztukę, która igra z naszą codziennością i proponuje odmienne, bardziej wnikliwe spojrzenie nie tylko na światowe wydarzenia, ale również na zwyczajne przedmioty, rutynowe czynności i prywatne emocje. Powodzenie kolejnych edycji Targów Taniej Sztuki pokazało, że sztuka współczesna - jako intelektualna i estetyczna prowokacja - może uczestniczyć w codziennym życiu i z powodzeniem przechodzić z rąk do rąk, choćby w niewinnym kamuflażu gwiazdkowego prezentu (...)" (www.raster.art.pl). W tym samym roku swoje prace na Targach zaprezentowali również Agata Bogacka, Karol Radziszewski, Sławomir Elsner, Aneta Grzeszykowska & Jan Smaga i Przemek Matecki.

Malarz, grafik, ostatnio także artysta posługujący się wideo. W latach 1993-95 studiował na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej, a następnie w latach 1995-2000 na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Od 1994 do 2001 działał w Grupie Ładnie, jednocześnie od 1998 do 2001 prowadził Galerię Otwartą w Krakowie, w ramach której wystawiał m.in. plakaty przedstawiające przedmioty codziennego użytku w formule zbliżonej do reklamy produktów supermarketu, jednak niemożliwych do kupienia. Interesuje go wchodzenie sztuki w przestrzeń publiczną, a także kwestie komercjalizacji sztuki i pozbawiania jej wartości innej niż materialna. Dokumentuje przemianę dzieła sztuki w reklamę lub w przedmiot.Jego ulubioną metodą jest powtarzanie przedmiotu w innej technice (malarstwo olejne, linoryty). Próbuje oczyścić swoją sztukę z indywidualności. Wykonane przez niego obrazy przypominają np. cegły czy deski, a jednocześnie mogą być odbierane jako przykłady malarstwa abstrakcyjnego czy konceptualnego. Artysta sprzedawał je początkowo po rzeczywistej cenie "towaru", jaki przedstawiały. Zajmuje się także akcjami artystycznymi, polegającymi na odmalowywaniu fasad galerii. W latach 1993-1995 studiował na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej, a następnie w latach 1995-2000 na Wydziale Grafiki ASP w Krakowie. Od 1994 do 2001 działał w Grupie Ładnie, jednocześnie od 1998 do 2001 prowadził Galerię Otwartą w Krakowie, w ramach której wystawiał m.in. plakaty przedstawiające przedmioty codziennego użytku w formule zbliżonej do reklamy produktów supermarketu, jednak niemożliwych do kupienia. Interesuje go wchodzenie sztuki w przestrzeń publiczną, a także kwestie komercjalizacji sztuki i pozbawiania jej wartości innej niż materialna. Dokumentuje przemianę dzieła sztuki w reklamę lub w przedmiot. Próbuje oczyścić swoją sztukę z indywidualności. Wykonane przez niego obrazy przypominają np. cegły czy deski, a jednocześnie mogą być odbierane jako przykłady malarstwa abstrakcyjnego czy konceptualnego.