Pozostający zawsze w cieniu sławnego ojca, Jerzy Kossak miał w swym dorobku malarskim kompozycję całkowicie oryginalną, nie zapożyczoną z żadnych obrazów Wojciecha, pt. Cud nad Wisłą, powstałą w r. 1930. Mimo nieścisłości historycznych, na jakie pozwolił sobie malarz umieszczając w scenie kontrataku wojsk polskich na bolszewickie z 15 sierpnia 1920r. Józefa Piłudskiego i księdza Skorupkę - obraz ten cieszył się ogromną popularnością, zwielokrotnioną przez reprodukcje pocztówkowe. Powodzenie Cudu nad Wisłą pociągnęło za sobą powstanie bardzo licznych mniejszych obrazów ukazujących pogonie ułanów za bolszewikami, dające możliwość wykazania się temperamentem batalisty. Walki polsko-sowieckie z roku 1920 stanowiły jeden z ważnych tematów w malarstwie Jerzego Kossaka.
olej, tektura 55 x 80 cm
sygn. po prawej u dołu czarnym olejem: Jerzy Kossak | 1939
Pozostający zawsze w cieniu sławnego ojca, Jerzy Kossak miał w swym dorobku malarskim kompozycję całkowicie oryginalną, nie zapożyczoną z żadnych obrazów Wojciecha, pt. Cud nad Wisłą, powstałą w r. 1930. Mimo nieścisłości historycznych, na jakie pozwolił sobie malarz umieszczając w scenie kontrataku wojsk polskich na bolszewickie z 15 sierpnia 1920r. Józefa Piłudskiego i księdza Skorupkę - obraz ten cieszył się ogromną popularnością, zwielokrotnioną przez reprodukcje pocztówkowe. Powodzenie Cudu nad Wisłą pociągnęło za sobą powstanie bardzo licznych mniejszych obrazów ukazujących pogonie ułanów za bolszewikami, dające możliwość wykazania się temperamentem batalisty. Walki polsko-sowieckie z roku 1920 stanowiły jeden z ważnych tematów w malarstwie Jerzego Kossaka.