O oferowanej pracy można śmiało powiedzieć, że jest dziełem pięknym w znaczeniu rozumianym przez szerokie rzesze miłośników sztuki. Z obrazu emanuje umiłowanie rodzimej natury, tak częste w dziełach Juliana Fałata. Motyw bocianów oblegających podmokła łąkę jest ściśle związany z pejzażem polskim, a sam ptak obok orła jest identyfikowany z Polską tak za życia malarza, jak i obecnie. Kompozycja oferowanego dzieła sprowadzona została do mocno wydłużonego formatu. Sposób malowania jest swobodny, pociągnięcia pędzla lekkie, a miejscami rozrzedzona farba przywodzi efekt techniki wodnej. Punktem wyjścia dla Fałata oczywiście był temat bocianów na łące, ale malarskie uproszczenie formy, śmiało prowadzone plamy kłębiastych obłoków, pasma chmur na niebie, kontrastowe zestawienia bieli i lazuru wchodzącego w odcienie kobaltowe czynią z obrazu dzieło, gdzie kompozycja form składa się w układ abstrakcyjnych plam.
Temat, efektowna kompozycja, zestawienia barwne oraz format czynią z obrazu dzieło galeryjne godne każdego muzeum.

251
Julian FAŁAT (1853 Tuligłowy k. Przemyśla - 1929 Bystra k. Bielska Białej)

Bociany, ok. 1910

olej, sklejka,
50 x 140 cm;
sygn. p. d.: jFałat. Osiek
Na odwrocie napisy: "Bociany"/ W. P. Władysława/ Niemczewskiego/ Lwów/ ul. Andrzeja/
Potockiego No 17 niżej Dyr. Michał Guzecki/ ul. Wałowa 9 LWÓW

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

O oferowanej pracy można śmiało powiedzieć, że jest dziełem pięknym w znaczeniu rozumianym przez szerokie rzesze miłośników sztuki. Z obrazu emanuje umiłowanie rodzimej natury, tak częste w dziełach Juliana Fałata. Motyw bocianów oblegających podmokła łąkę jest ściśle związany z pejzażem polskim, a sam ptak obok orła jest identyfikowany z Polską tak za życia malarza, jak i obecnie. Kompozycja oferowanego dzieła sprowadzona została do mocno wydłużonego formatu. Sposób malowania jest swobodny, pociągnięcia pędzla lekkie, a miejscami rozrzedzona farba przywodzi efekt techniki wodnej. Punktem wyjścia dla Fałata oczywiście był temat bocianów na łące, ale malarskie uproszczenie formy, śmiało prowadzone plamy kłębiastych obłoków, pasma chmur na niebie, kontrastowe zestawienia bieli i lazuru wchodzącego w odcienie kobaltowe czynią z obrazu dzieło, gdzie kompozycja form składa się w układ abstrakcyjnych plam.
Temat, efektowna kompozycja, zestawienia barwne oraz format czynią z obrazu dzieło galeryjne godne każdego muzeum.