Historia:
Błotnista droga, obraz namalowany przez artystę w Paryżu, wystawiony był w roku 1883 w tamtejszej Galerii Georgesa Petit’a przy Rue de Séze 8, skąd zapewne trafił do Ameryki.
W latach późniejszych był własnością znanego kolekcjonera Maksymiliana S. Węgrzynka, wybitnego działacza polonijnego, wydawcy nowojorskiego „Nowego Świata“ (1922-1944), v-prezesa Fundacji Kościuszkowskiej i współzałożyciela Instytutu Piłsudskiego. O jego zbiorach, w których były także i inne obrazy Chełmońskiego, pisał, m.in. Antoni Słonimski w swoich Listach z Ameryki.
W roku 1968 obraz znalazł się w kolekcji Stanisława Stańczyka w Londynie.
W 1975 został wystawiony na aukcji w londyńskim Domu Aukcyjnym Christie’s (9 maja 1975, nr kat. 163), gdzie został zakupiony do kolekcji Michała Cieplińskiego w Waszyngtonie.
Po r. 2000 obraz trafił w prywatne ręce w Kanadzie, a następnie do Polski. Dzięki uprzejmości kolekcjonera Błotnista droga od 2012 była eksponowana na wystawie malarstwa Józefa Chełmońskiego w Pałacu w Radziejowicach.
Informacje powyższe zawdzięczamy p. Tadeuszowi Matuszczakowi, znawcy twórczości Chełmońskiego i autorowi licznych prac o artyście.
Błotnista droga stanowi istotny fragment stworzonej przez Chełmońskiego ogromnej, bogatej i barwnej mozaiki kresowego krajobrazu oraz toczącego się w nim życia - porywającego swą egzotyką świata, który na oczach artysty stopniowo odchodził w niebyt w wyniku przeobrażeń cywilizacyjnych przełomu XIX i XX wieku.
E. Micke-Broniarek, Józef Chełmoński na wielkich łowach natury... (patrz niżej - wykaz literatury)
Obraz opisany lub reprodukowany w:
- Exposition Internationale de Peintre, Galerie Georges Petit, Paris 1883, s. 18, nr kat .6;
- A. Słonimski, Listy z Ameryki. Powrót. Chełmoński, „Wiadomości Literackie“, 1 marca 1936, nr 9, s. 4;
- I. Piotrowska, Art of Poland, New York 1944, s. 183;
- S. Jordanowski, Vademecum malarstwa polskiego w USA, Wrocław 1996, repr. kolorowa tabl. po s. 64 (pt. Kamienicznik);
- E. Micke-Broniarek, Józef Chełmoński na wielkich łowach natury. Malarstwo artysty ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie oraz z kolekcji prywatnych, Dom Pracy Twórczej w Radziejowicach 2012, s. 70-71, nr kat. 18, il.
olej, płótno
60 x 92,5 cm
sygnowany p.d.: JOSEPH CHELMONSKI | 1882 PARIS
Historia:
Błotnista droga, obraz namalowany przez artystę w Paryżu, wystawiony był w roku 1883 w tamtejszej Galerii Georgesa Petit’a przy Rue de Séze 8, skąd zapewne trafił do Ameryki.
W latach późniejszych był własnością znanego kolekcjonera Maksymiliana S. Węgrzynka, wybitnego działacza polonijnego, wydawcy nowojorskiego „Nowego Świata“ (1922-1944), v-prezesa Fundacji Kościuszkowskiej i współzałożyciela Instytutu Piłsudskiego. O jego zbiorach, w których były także i inne obrazy Chełmońskiego, pisał, m.in. Antoni Słonimski w swoich Listach z Ameryki.
W roku 1968 obraz znalazł się w kolekcji Stanisława Stańczyka w Londynie.
W 1975 został wystawiony na aukcji w londyńskim Domu Aukcyjnym Christie’s (9 maja 1975, nr kat. 163), gdzie został zakupiony do kolekcji Michała Cieplińskiego w Waszyngtonie.
Po r. 2000 obraz trafił w prywatne ręce w Kanadzie, a następnie do Polski. Dzięki uprzejmości kolekcjonera Błotnista droga od 2012 była eksponowana na wystawie malarstwa Józefa Chełmońskiego w Pałacu w Radziejowicach.
Informacje powyższe zawdzięczamy p. Tadeuszowi Matuszczakowi, znawcy twórczości Chełmońskiego i autorowi licznych prac o artyście.
Błotnista droga stanowi istotny fragment stworzonej przez Chełmońskiego ogromnej, bogatej i barwnej mozaiki kresowego krajobrazu oraz toczącego się w nim życia - porywającego swą egzotyką świata, który na oczach artysty stopniowo odchodził w niebyt w wyniku przeobrażeń cywilizacyjnych przełomu XIX i XX wieku.
E. Micke-Broniarek, Józef Chełmoński na wielkich łowach natury... (patrz niżej - wykaz literatury)
Obraz opisany lub reprodukowany w:
- Exposition Internationale de Peintre, Galerie Georges Petit, Paris 1883, s. 18, nr kat .6;
- A. Słonimski, Listy z Ameryki. Powrót. Chełmoński, „Wiadomości Literackie“, 1 marca 1936, nr 9, s. 4;
- I. Piotrowska, Art of Poland, New York 1944, s. 183;
- S. Jordanowski, Vademecum malarstwa polskiego w USA, Wrocław 1996, repr. kolorowa tabl. po s. 64 (pt. Kamienicznik);
- E. Micke-Broniarek, Józef Chełmoński na wielkich łowach natury. Malarstwo artysty ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie oraz z kolekcji prywatnych, Dom Pracy Twórczej w Radziejowicach 2012, s. 70-71, nr kat. 18, il.