Pochodził z dobrze sytuowanej rodziny szlacheckiej, jego ojciec był zaangażowany politycznie. Początkowo studiował nauki ścisłe i przyrodnicze, a także filologię klasyczną i orientalną. Interesował się tzw. szkołą historyczną w teorii prawa, którą poznawał podczas studiów w Getyndze. Już jako nastolatek, w latach 1816-18 pobierał lekcję rysunku u M. Stachowicza, J. Brodowskiego, F. Lampiego. W latach 20. jego twórczość miała charakter amatorski, ćwiczył się w wykonywaniu scen wojskowych, zaprzęgów, karykatur. Mieszkając w Paryżu w latach 30. pobierał lekcje malarstwa u znakomitych uczniów Theodore'a Gericault. w 1833 r. zamieszkał we własnej pracowni, doskonaląc umiejętności techniczne studiował dzieła mistrzów w Luwrze. Sprzedawał liczne prace za pośrednictwem marszandów we Francji, Niemczech, Anglii. Po śmierci ojca wrócił do Polski, stale jednak odwiedzał zagraniczne galerie. Największą biegłość osiągnął w przedstawianiu portretów konnych. Malował motywy z kampanii napoleońskiej, sceny batalistyczne, rodzajowe, pejzaże, zwierzęta. Jego obrazy znajdują się w kolekcjach muzealnych w Polsce i za granicą.

032
Piotr MICHAŁOWSKI (Kraków 1800 - Krzyżtoporzyce k. Krakowa 1855)

Błękitny huzar, (ok. 1836-1850)

olej, płótno, 63,5 x 48,5 cm.
Na odwrocie płótna przyklejona kartka z napisem piórem: "wyst. retrosp. komitet krakowski / dekl. (...) Nr 367 / Piotr Michałowski / Huzar austryjacki pędzący na siwym koniu / obraz olejny na płótnie / wł. Adam Łempicki, Krzysztoforzyce, p. Kocmyrzów". Opinia o obrazie pani A. Zeńczak z MN w Krakowie: "obraz niniejszy z całą pewnością jest identyczny z obrazem wymienionym przez Jana Bołoza Antoniewicza w katalogu wspomnianej wystawy (tenże, katalog ilustrowany wystawy sztuki polskiej od roku 1764-1886, Lwów, poz. 779) pt. Huzar austryacki na siwym koniu w galopie".

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Pochodził z dobrze sytuowanej rodziny szlacheckiej, jego ojciec był zaangażowany politycznie. Początkowo studiował nauki ścisłe i przyrodnicze, a także filologię klasyczną i orientalną. Interesował się tzw. szkołą historyczną w teorii prawa, którą poznawał podczas studiów w Getyndze. Już jako nastolatek, w latach 1816-18 pobierał lekcję rysunku u M. Stachowicza, J. Brodowskiego, F. Lampiego. W latach 20. jego twórczość miała charakter amatorski, ćwiczył się w wykonywaniu scen wojskowych, zaprzęgów, karykatur. Mieszkając w Paryżu w latach 30. pobierał lekcje malarstwa u znakomitych uczniów Theodore'a Gericault. w 1833 r. zamieszkał we własnej pracowni, doskonaląc umiejętności techniczne studiował dzieła mistrzów w Luwrze. Sprzedawał liczne prace za pośrednictwem marszandów we Francji, Niemczech, Anglii. Po śmierci ojca wrócił do Polski, stale jednak odwiedzał zagraniczne galerie. Największą biegłość osiągnął w przedstawianiu portretów konnych. Malował motywy z kampanii napoleońskiej, sceny batalistyczne, rodzajowe, pejzaże, zwierzęta. Jego obrazy znajdują się w kolekcjach muzealnych w Polsce i za granicą.