Bibl.: St. Barzykowski, Historya powstania listopadowego spisana przez..., t. I-V, Poznań 1883-1884; R. Bielecki, Słownik biograficzny oficerów powstania listopadowego, t. III, Warszawa 1998, s. 92; A. Melbechowska- Luty, Malankiewicz (Malańkiewicz) Karol, [w:] "Słownik Artystów Polskich", t. V, Warszawa 1993, s. 273-274 Malarz i litograf, oficer powstania listopadowego, po którego upadku wyemigrował do Francji, gdzie początkowo zajmował się kopiowaniem obrazów w muzeum w Awinionie i litografią. Następnie przeniósł się do Paryża (1834), gdzie studiował malarstwo u Grosa, Delaroche`a, Verneta. Z tego okresu pochodzi oferowana Bitwa pod Ostrołęką.
Obraz utrzymany w tradycji malarstwa batalistycznego z 1. poł. XIX w. - z wieloma analogiami do prac J. Suchodolskiego, także ucznia H. Verneta. Pod względem wierności oddania mundurów żołnierzy, sprzętów i akcesoriów, a także w rzetelności przedstawienia w nim szczegółów topograficznych pola bitwy - może równać się z najlepszymi, powstałymi w tym czasie obrazami zaliczanymi do malarstwa batalistycznego.
olej, płótno, 130 x 198 cm;
sygn. u dołu: Ch. Malankiewicz 1838
Bibl.: St. Barzykowski, Historya powstania listopadowego spisana przez..., t. I-V, Poznań 1883-1884; R. Bielecki, Słownik biograficzny oficerów powstania listopadowego, t. III, Warszawa 1998, s. 92; A. Melbechowska- Luty, Malankiewicz (Malańkiewicz) Karol, [w:] "Słownik Artystów Polskich", t. V, Warszawa 1993, s. 273-274 Malarz i litograf, oficer powstania listopadowego, po którego upadku wyemigrował do Francji, gdzie początkowo zajmował się kopiowaniem obrazów w muzeum w Awinionie i litografią. Następnie przeniósł się do Paryża (1834), gdzie studiował malarstwo u Grosa, Delaroche`a, Verneta. Z tego okresu pochodzi oferowana Bitwa pod Ostrołęką.
Obraz utrzymany w tradycji malarstwa batalistycznego z 1. poł. XIX w. - z wieloma analogiami do prac J. Suchodolskiego, także ucznia H. Verneta. Pod względem wierności oddania mundurów żołnierzy, sprzętów i akcesoriów, a także w rzetelności przedstawienia w nim szczegółów topograficznych pola bitwy - może równać się z najlepszymi, powstałymi w tym czasie obrazami zaliczanymi do malarstwa batalistycznego.