"W warunkach okupacyjnych byt dyktował nowe prawa. Jerzy zamiast pełnych ruchu i męstwa kompozycji batalistycznych musiał 'robić pieniądze', czyli serie małych obrazków, które służyły jako środek wymienno-towarowy. Tylko wyjątkowo porywał się na coś większego. Takim był obraz zatytułowany Kutno (1939), przedstawiający, chyba pod wpływem opisu włoskiego korespondenta wojennego przy Wermachcie, mocno ufantazjowaną scenę szarży kawalerzystów polskich z lancami na niemieckie czołgi. Kompozycję tę powtarzał kilka razy, m. in. w 1943 roku i 1946 przewidzianą do projektowanej, a bliżej nie znanej, serii 'Polonia'" (Kazimierz Olszański, Jerzy Kossak, Wrocław-Warszawa-Kraków, 1992, s. 35)
Oferowana praca, będąca jedną z wielu wersji tematu Bitwy pod Kutnem, odznacza się wyjątkowo wysokim poziomem artystycznym.
olej, płótno; 115 x 150 cm
sygn.p. d.: Jerzy Kossak/ Kutno/ 1939
"W warunkach okupacyjnych byt dyktował nowe prawa. Jerzy zamiast pełnych ruchu i męstwa kompozycji batalistycznych musiał 'robić pieniądze', czyli serie małych obrazków, które służyły jako środek wymienno-towarowy. Tylko wyjątkowo porywał się na coś większego. Takim był obraz zatytułowany Kutno (1939), przedstawiający, chyba pod wpływem opisu włoskiego korespondenta wojennego przy Wermachcie, mocno ufantazjowaną scenę szarży kawalerzystów polskich z lancami na niemieckie czołgi. Kompozycję tę powtarzał kilka razy, m. in. w 1943 roku i 1946 przewidzianą do projektowanej, a bliżej nie znanej, serii 'Polonia'" (Kazimierz Olszański, Jerzy Kossak, Wrocław-Warszawa-Kraków, 1992, s. 35)
Oferowana praca, będąca jedną z wielu wersji tematu Bitwy pod Kutnem, odznacza się wyjątkowo wysokim poziomem artystycznym.