Marian Mokwa był jednym z nielicznych polskich malarzy, których określić można mianem marynistów, twórców, którzy z szeroko pojętych spraw morskich uczynili główny nurt swojej działalności. Jego najważniejszym malarskim wyzwaniem był cykl Apoteoza Polski Morskiej określany również jako Polska na morzu wczoraj i dziś. Powstawał przez prawie osiemnaście lat i składał się z 44 obrazów. Cykl był eksponowany w wybudowanej przez Mokwę w Gdyni Galerii Morskiej, której otwarcie nastąpiło w 1934 roku. Cykl był poświęcony polskiej obecności nad Bałtykiem począwszy od obrony wybrzeża przed Normanami, aż po okres artyście współczesny – budowę portu w Gdyni. Centralne miejsce w galerii, vis-à-vis wejścia, zajmowała Bitwa pod Oliwą, jeden z największych obrazów cyklu historycznego, o wymiarach 199,5 x 301 cm (obraz niedawno odnaleziony trafił do zbiorów Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku). Wybuch II wojny światowej przerwał działalność Galerii. W czasie wojny zaginęła znaczna część z przedwojennego dorobku artysty zgromadzona w Galerii Morskiej oraz w domu w Sopocie. Po wojnie malarz zabiegał o reaktywowanie działalności Galerii – jednakże bezskutecznie. Przystąpił tez do rekonstrukcji utraconego cyklu historycznego. Powstały także nowe kompozycje o tematyce historycznej, między innymi kilka kompozycji ukazujących Bitwę pod Oliwą w 1627 roku (zbiory Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni, Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie, zbiory prywatne). Mokwa namalował również szereg akwarel o tej tematyce. Scena przedstawiona na oferowanej akwareli zbliżona jest do fragmentu z obrazu Bitwa pod Oliwą, olej na płótnie, 110 × 215 cm ze zbiorów Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni. Akwarela ukazuje moment abordażu polskiej załogi galeonu „Święty Jerzy” na szwedzki okręt admiralski „Tigern”. Zdobyty Tigern został wcielony do floty polskiej.
akwarela, gwasz, papier, 44 × 34 cm w świetle passe-partout
sygn. l. d.: „Mokwa”
Marian Mokwa był jednym z nielicznych polskich malarzy, których określić można mianem marynistów, twórców, którzy z szeroko pojętych spraw morskich uczynili główny nurt swojej działalności. Jego najważniejszym malarskim wyzwaniem był cykl Apoteoza Polski Morskiej określany również jako Polska na morzu wczoraj i dziś. Powstawał przez prawie osiemnaście lat i składał się z 44 obrazów. Cykl był eksponowany w wybudowanej przez Mokwę w Gdyni Galerii Morskiej, której otwarcie nastąpiło w 1934 roku. Cykl był poświęcony polskiej obecności nad Bałtykiem począwszy od obrony wybrzeża przed Normanami, aż po okres artyście współczesny – budowę portu w Gdyni. Centralne miejsce w galerii, vis-à-vis wejścia, zajmowała Bitwa pod Oliwą, jeden z największych obrazów cyklu historycznego, o wymiarach 199,5 x 301 cm (obraz niedawno odnaleziony trafił do zbiorów Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku). Wybuch II wojny światowej przerwał działalność Galerii. W czasie wojny zaginęła znaczna część z przedwojennego dorobku artysty zgromadzona w Galerii Morskiej oraz w domu w Sopocie. Po wojnie malarz zabiegał o reaktywowanie działalności Galerii – jednakże bezskutecznie. Przystąpił tez do rekonstrukcji utraconego cyklu historycznego. Powstały także nowe kompozycje o tematyce historycznej, między innymi kilka kompozycji ukazujących Bitwę pod Oliwą w 1627 roku (zbiory Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni, Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie, zbiory prywatne). Mokwa namalował również szereg akwarel o tej tematyce. Scena przedstawiona na oferowanej akwareli zbliżona jest do fragmentu z obrazu Bitwa pod Oliwą, olej na płótnie, 110 × 215 cm ze zbiorów Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni. Akwarela ukazuje moment abordażu polskiej załogi galeonu „Święty Jerzy” na szwedzki okręt admiralski „Tigern”. Zdobyty Tigern został wcielony do floty polskiej.