Obraz wystawiany, opisany i reprodukowany:
– Józef Czapski widzenie życia (katalog wystawy pod red. Wojciecha Zmorzyńskiego), Muzeum Narodowe w Gdańsku, Gdańsk III – VI 2000, s. 91, il. barwna 58, poz. kat. 55.
Malarskie oko Czapskiego, zafascynowane codziennym pozorem, umie pozór ten przebić na wylot. Metoda jego przypomina podejście fotografa spacerującego po świecie z aparatem przewieszonym przez ramię. Nie czyha on na obraz; przeciwnie – taki czy inny wycinek rzeczywistości narzuca mu się nagle, przemieniając bierne spojrzenie w błyskawiczną wizję. (...). To właśnie zachwycony szacunek malarza dla surowej, materialnej rzeczywistości, dla pozornego banału, stoi u podstaw uprzywilejowanej chwili, która godzi widza obrazu Czapskiego ze światem takim, jakim jest.
Konstanty A. Jeleński, Oko i czas, 1974 [w:] Józef Czapski. Wokół kolekcji Aeschlimanna, Zachęta 2007
olej, płótno
53 x 64 cm
sygn. p.d.: J.C. 83.
Obraz wystawiany, opisany i reprodukowany:
– Józef Czapski widzenie życia (katalog wystawy pod red. Wojciecha Zmorzyńskiego), Muzeum Narodowe w Gdańsku, Gdańsk III – VI 2000, s. 91, il. barwna 58, poz. kat. 55.
Malarskie oko Czapskiego, zafascynowane codziennym pozorem, umie pozór ten przebić na wylot. Metoda jego przypomina podejście fotografa spacerującego po świecie z aparatem przewieszonym przez ramię. Nie czyha on na obraz; przeciwnie – taki czy inny wycinek rzeczywistości narzuca mu się nagle, przemieniając bierne spojrzenie w błyskawiczną wizję. (...). To właśnie zachwycony szacunek malarza dla surowej, materialnej rzeczywistości, dla pozornego banału, stoi u podstaw uprzywilejowanej chwili, która godzi widza obrazu Czapskiego ze światem takim, jakim jest.
Konstanty A. Jeleński, Oko i czas, 1974 [w:] Józef Czapski. Wokół kolekcji Aeschlimanna, Zachęta 2007