Rzeźbiarz urodzony w Warce k/Sieradza. W dzieciństwie wyemigrował z rodzicami do USA, skąd kilkakrotnie przyjeżdżał do Polski. Rozpoczęte w Polsce w 1910 studia zakończył po trzech latach. Był niezwykle barwną postacią środowiska artystycznego międzywojennej Polski - wielbiony przez grupę młodych artystów, skupionych w założonym przez siebie Szczepie Rogate Serce, ostro krytykowany przez grono starszych twórców. Fanatyk prasłowiańszczyzny i mitu polskiej potęgi, skłaniał się ku tematom historycznym i alegorycznym, wykorzystując od strony formalnej elementy geometrycznej stylizacji. W latach 1936-39 realizował w Katowicach zamówienie na płaskorzeźby dla budującego się gmachu Muzeum Śląskiego. Podczas wojny prawie cały dorobek artysty uległ zniszczeniu. Artysta w swej twórczości grafice nie poświęcił wiele miejsca. "W latach 1913-1939 powstało kilkadziesiąt (?) linorytów, być może również drzeworytów, a także trochę kompozycji wykonanych w technice suchej igły i akwaforty, które - w przeważającej części zaginione, znane niemal wyłącznie z reprodukcji - nie odbiegają formą wypowiedzi plastycznej od najbardziej skomplikowanych rysunków". (Lechosław Lameński "Stach z Warty Szukalski i Szczep Rogate Serce", Wydawnictwo KUL, Lublin 2007, s. 342).

66
Stanisław SZUKALSKI (1893 Warta k. Sieradza - 1987 Los Angeles)

Biegnący ptak, 1916

sucha igła, 17,8 x 11,7 cm
sygn. na płycie l.d.: Szukalski 1916
Praca ze zbiorów rodziny zaprzyjaźnionej z artystą.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Rzeźbiarz urodzony w Warce k/Sieradza. W dzieciństwie wyemigrował z rodzicami do USA, skąd kilkakrotnie przyjeżdżał do Polski. Rozpoczęte w Polsce w 1910 studia zakończył po trzech latach. Był niezwykle barwną postacią środowiska artystycznego międzywojennej Polski - wielbiony przez grupę młodych artystów, skupionych w założonym przez siebie Szczepie Rogate Serce, ostro krytykowany przez grono starszych twórców. Fanatyk prasłowiańszczyzny i mitu polskiej potęgi, skłaniał się ku tematom historycznym i alegorycznym, wykorzystując od strony formalnej elementy geometrycznej stylizacji. W latach 1936-39 realizował w Katowicach zamówienie na płaskorzeźby dla budującego się gmachu Muzeum Śląskiego. Podczas wojny prawie cały dorobek artysty uległ zniszczeniu. Artysta w swej twórczości grafice nie poświęcił wiele miejsca. "W latach 1913-1939 powstało kilkadziesiąt (?) linorytów, być może również drzeworytów, a także trochę kompozycji wykonanych w technice suchej igły i akwaforty, które - w przeważającej części zaginione, znane niemal wyłącznie z reprodukcji - nie odbiegają formą wypowiedzi plastycznej od najbardziej skomplikowanych rysunków". (Lechosław Lameński "Stach z Warty Szukalski i Szczep Rogate Serce", Wydawnictwo KUL, Lublin 2007, s. 342).