Pochodzenie:
– Contemporary Art Gallery, Chicago, USA,
– kolekcja prywatna w USA.
Obraz wystawiany, opisany i reprodukowany:
– 15 Polish Painters, Museum of Modern Art, Nowy Jork 31 VII – 1 X 1961 (kurator wystawy i autor katalogu Peter Selz), il. czarno-biała s. 45, s. 62 (opis).
Następnie ta sama wystawa pokazana została w innych miastach USA i Kanady:
– 2 - 30 XI 1961, The National Gallery of Canada, Ottawa;
– 2 - 30 I 1962, Minneapolis Institute of Arts, Minneapolis;
– 16 II - 16 III 1962, Washington University, St. Louis;
– 1 VII - 1 VIII 1962, Munson-Williams-Proctor Arts Institute, Utica;
– 2 - 30 XI 1962, Museum of Fine Arts, Montreal.
Prezentowany obraz Jerzego Nowosielskiego znalazł się na słynnej wystawie 15 Polish Painters w Museum of Modern Art w Nowym Jorku w 1961 roku. Kurator wystawy Peter Selz przedstawił publiczności amerykańskiej prace awangardowych polskich artystów. Początkowo wystawa miała być zorganizowana we współpracy z polskim Ministerstwem Kultury i Sztuki. Ponieważ Ministerstwo chciało narzucić własną listę artystów, ostatecznie strona amerykańska zdecydowała się na sprowadzenie obrazów za pośrednictwem prywatnych galerii amerykańskich (m.in. Contemporary Art Gallery z Chicago i Galerie Chalette z Nowego Jorku). Galerie dokonały zakupu obrazów w Polsce i wypożyczyły je na wystawę. Wernisaż odbył się w MoMA 31 lipca 1961.
Jak wspomninał później Peter Selz, galerzyści i artyści byli zadowoleni, polski rząd także, a w prasie amerykańskiej ukazało się wiele entuzjastycznych recenzji.
olej, płótno
60 x 75 cm
na odwrocie na tekturowych plecach:
– l.g. nalepka [druk, mpis.]: THE MINNEAPOLIS | INSTITUTE | OF ARTS| No.: L61. 779 | Lent | By | Museum of | Modern Art;
– śr. nalepka wystawowa [druk, mpis.]: THE MUSEUM OF MODERN ART | 11 WEST 53 RD STREET NEW YORK | FIFTEEN POLISH PAINTERS | ARTIST Nowosielski | TITLE WHITE LANDSCAPE, Oil on | canvas | CIRCULATING EXHIBITION NO. | MUSEUM NO 61.1568 | BOX NO. 4. [czerwonym dł.]
– poniżej nalepka drukowana, częściowo uszkodzona: NOWOSIELSKI | WHITE LANDS...;
– poniżej numer flamastrem: 61. 1568;
– p.g. ślady po dwóch nalepkach
* do wylicytowanej ceny doliczona zostanie opłata dodatkowa (podatek graniczny) w wys. 8 % wylicytowanej kwoty
Pochodzenie:
– Contemporary Art Gallery, Chicago, USA,
– kolekcja prywatna w USA.
Obraz wystawiany, opisany i reprodukowany:
– 15 Polish Painters, Museum of Modern Art, Nowy Jork 31 VII – 1 X 1961 (kurator wystawy i autor katalogu Peter Selz), il. czarno-biała s. 45, s. 62 (opis).
Następnie ta sama wystawa pokazana została w innych miastach USA i Kanady:
– 2 - 30 XI 1961, The National Gallery of Canada, Ottawa;
– 2 - 30 I 1962, Minneapolis Institute of Arts, Minneapolis;
– 16 II - 16 III 1962, Washington University, St. Louis;
– 1 VII - 1 VIII 1962, Munson-Williams-Proctor Arts Institute, Utica;
– 2 - 30 XI 1962, Museum of Fine Arts, Montreal.
Prezentowany obraz Jerzego Nowosielskiego znalazł się na słynnej wystawie 15 Polish Painters w Museum of Modern Art w Nowym Jorku w 1961 roku. Kurator wystawy Peter Selz przedstawił publiczności amerykańskiej prace awangardowych polskich artystów. Początkowo wystawa miała być zorganizowana we współpracy z polskim Ministerstwem Kultury i Sztuki. Ponieważ Ministerstwo chciało narzucić własną listę artystów, ostatecznie strona amerykańska zdecydowała się na sprowadzenie obrazów za pośrednictwem prywatnych galerii amerykańskich (m.in. Contemporary Art Gallery z Chicago i Galerie Chalette z Nowego Jorku). Galerie dokonały zakupu obrazów w Polsce i wypożyczyły je na wystawę. Wernisaż odbył się w MoMA 31 lipca 1961.
Jak wspomninał później Peter Selz, galerzyści i artyści byli zadowoleni, polski rząd także, a w prasie amerykańskiej ukazało się wiele entuzjastycznych recenzji.