Ten piękny obraz, wyraźnie inspirowany sztuką japońską, powstał w okresie, gdy Wyczółkowski mieszkał w Krakowie i malował szczególnie wiele studiów kwiatów i martwych natur z kwiatami.

Jak wspominał Teodor Grott, ulubiony uczeń artysty, "kwiaty Wyczół kochał, kwiatami był obdarowywany, roiło się w jego pracowni od przepięknych okazów róż, anemonów, goździków, rododendronów, azalii, a nawet storczyków, które specjalnie dla niego były sprowadzane z cieplarni Rotszylda w Wiedniu. /.../ dobijano się o każdy obraz, nieomal o każdy szkic; płacono tysiące koron za niewielkie studium kwiatowe." [cyt. wg: Leon Wyczółkowski, Listy i wspomnienia, opracowała M. Twarowska, Wrocław 1960, s. 271, 272].
Obraz opisany i reprodukowany:
- Spacer po galerii malarstwa polskiego z przełomu XIX i XX wieku [pod redakcją K. Kurpiewskiej], Muzeum Miejskie Wrocławia, Wrocław 2014, s. 59, il. na s. 59 i 136.

60
Leon WYCZÓŁKOWSKI (1852 Huta Miastkowska k. Siedlec - 1936 Warszawa)

BIAŁE RÓŻE, 1911

pastel, akwarela, gwasz, papier
96 x 68,5 cm (w świetle passe-partout)
sygn. l.d.: LWyczół 1911 [inicjały wiązane]

Na odwrocie nalepka wystawy dzieł ze zbiorów prywatnych otwartej w czerwcu 1954 w Lwowskiej Państwowej Galerii Obrazów z tytułem dzieła Martwa natura.

Pochodzenie: zbiory prywatne we Lwowie; kolekcja prywatna we Wrocławiu.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Ten piękny obraz, wyraźnie inspirowany sztuką japońską, powstał w okresie, gdy Wyczółkowski mieszkał w Krakowie i malował szczególnie wiele studiów kwiatów i martwych natur z kwiatami.

Jak wspominał Teodor Grott, ulubiony uczeń artysty, "kwiaty Wyczół kochał, kwiatami był obdarowywany, roiło się w jego pracowni od przepięknych okazów róż, anemonów, goździków, rododendronów, azalii, a nawet storczyków, które specjalnie dla niego były sprowadzane z cieplarni Rotszylda w Wiedniu. /.../ dobijano się o każdy obraz, nieomal o każdy szkic; płacono tysiące koron za niewielkie studium kwiatowe." [cyt. wg: Leon Wyczółkowski, Listy i wspomnienia, opracowała M. Twarowska, Wrocław 1960, s. 271, 272].
Obraz opisany i reprodukowany:
- Spacer po galerii malarstwa polskiego z przełomu XIX i XX wieku [pod redakcją K. Kurpiewskiej], Muzeum Miejskie Wrocławia, Wrocław 2014, s. 59, il. na s. 59 i 136.