Obraz wystawiany:
- Motivation – work – implement, Jiří Švestka, Praga VI – VIII 2008.
Dzieło należy do cyklu prac malarskich Ślady po obrazach, realizowanego przez Rafała Bujnowskiego w 2005 roku. Artysta maluje kształty pozostałe na ścianie po zdjęciu obrazów czy krzyża. Nadaje ważność i znaczenie tym śladom, prowadząc przy tym pewnego rodzaju konceptualną grę. Wskazuje na różne znaczenia zaistniałych sytuacji – np. rzeczywiste odczuwanie obecności lub nieobecności obrazu na ścianie. Zaznaczenie nieobecności utrwalone zostaje w postaci śladu po przedmiocie. Artysta prowokuje odbiorcę do szukania znaczeń związanych z obecnością lub nieobecnością konkretnych rzeczy i śladów pozostałych po tych przedmiotach. Następuje tutaj też odwołanie do białych kwadratów Kazimierza Malewicza i fotografii Andrzeja Dłużniewskiego z lat 70., na których artysta także utrwalał ślady pozostałe po obrazach na płaszczyźnie ściany.
Maria Anna Potocka pisała: Ślady po obrazach to obrazy ukazujące nieobecność obrazu. A zarazem mówiące o tym, jak tajemnicza i intrygująca bywa nieobecność, kiedy nie jest całkowitym zniknięciem. Ślady na ścianach prowokują namysł. W latach 70. XX wieku Andrzej Dłużniewski wykonał fotografie plam po obrazach. Zafascynowały go rzeczy, które coś sugerują, ale nic nie mówią. To była dokumentacja czegoś intrygującego. Namalowanie obrazu jest jednak innym zabiegiem. W fotografii było spojrzenie, w malarstwie jest zmyślenie. Poza tym namalowanie obrazu jest deklaracją ważności. Dlaczego plama na zabrudzonej ścianie zasługuje na takie wyniesienie? Co najmniej z dwóch powodów. Po pierwsze, jest podglądem cudzego życia, a to jedna z rzeczy najbardziej nas interesujących. Po drugie, jest dialektyczną grą z obrazem, na którym przedstawione jest to, co obrazem być przestało. (Maria Anna Potocka, Ślady po obrazach, 2005, w: Rafał Bujnowski. Polityka obrazów. Wybrane prace z lat 1999-2013, red. Łukasz Gorczyca, Raster, Warszawa 2013, s. 204)
olej, płótno
140,5 x 200 cm
sygn. na odwrocie p.d.: BUJNOWSKI/2005
Obraz wystawiany:
- Motivation – work – implement, Jiří Švestka, Praga VI – VIII 2008.
Dzieło należy do cyklu prac malarskich Ślady po obrazach, realizowanego przez Rafała Bujnowskiego w 2005 roku. Artysta maluje kształty pozostałe na ścianie po zdjęciu obrazów czy krzyża. Nadaje ważność i znaczenie tym śladom, prowadząc przy tym pewnego rodzaju konceptualną grę. Wskazuje na różne znaczenia zaistniałych sytuacji – np. rzeczywiste odczuwanie obecności lub nieobecności obrazu na ścianie. Zaznaczenie nieobecności utrwalone zostaje w postaci śladu po przedmiocie. Artysta prowokuje odbiorcę do szukania znaczeń związanych z obecnością lub nieobecnością konkretnych rzeczy i śladów pozostałych po tych przedmiotach. Następuje tutaj też odwołanie do białych kwadratów Kazimierza Malewicza i fotografii Andrzeja Dłużniewskiego z lat 70., na których artysta także utrwalał ślady pozostałe po obrazach na płaszczyźnie ściany.
Maria Anna Potocka pisała: Ślady po obrazach to obrazy ukazujące nieobecność obrazu. A zarazem mówiące o tym, jak tajemnicza i intrygująca bywa nieobecność, kiedy nie jest całkowitym zniknięciem. Ślady na ścianach prowokują namysł. W latach 70. XX wieku Andrzej Dłużniewski wykonał fotografie plam po obrazach. Zafascynowały go rzeczy, które coś sugerują, ale nic nie mówią. To była dokumentacja czegoś intrygującego. Namalowanie obrazu jest jednak innym zabiegiem. W fotografii było spojrzenie, w malarstwie jest zmyślenie. Poza tym namalowanie obrazu jest deklaracją ważności. Dlaczego plama na zabrudzonej ścianie zasługuje na takie wyniesienie? Co najmniej z dwóch powodów. Po pierwsze, jest podglądem cudzego życia, a to jedna z rzeczy najbardziej nas interesujących. Po drugie, jest dialektyczną grą z obrazem, na którym przedstawione jest to, co obrazem być przestało. (Maria Anna Potocka, Ślady po obrazach, 2005, w: Rafał Bujnowski. Polityka obrazów. Wybrane prace z lat 1999-2013, red. Łukasz Gorczyca, Raster, Warszawa 2013, s. 204)