Fotografia z cyklu "Bez tytułu" składającego się z 9 fotografii pokazana była na wystawie indywidualnej w galerii FF w łodzi w 2011 roku. Każdy z portretów pokazuje osobę wybraną i fotografowaną w taki sposób aby jej tożsamość płciowa była niejednoznaczna. Jest to jeden z cyklów, który autorka wykonała inspirując się teorią performatywności płci wg Judith Butler. Szczególnie teorią mówiącą, że płeć jest zestawem rekwizytów, które codziennie przybieramy aby zacytować i potwierdzić społeczną normę.
Wszelkie elementy, które mogłyby w jakikolwiek sposób ułatwić identyfikację (ubiór, fryzura, makijaż, tatuaże, biżuteria, elementy tła), zostały usunięte lub wymienione. Także tytuł cyklu, celowo niczego nie podpowiada. Widz nie może uciec w wygodną i łatwą ocenę. Zarazem na zdjęciach są realne osoby, które możemy spotkać w naszym otoczeniu. Jednak wymykają się normie. Pytanie, które stawia autorka, brzmi: Co się stanie jeśli usuniemy rekwizyty lub zatrzemy tropy? Jakie reakcje wywołuje człowiek/grupa osób, której nie można przypisać do żadnej tożsamości płciowej? Czy nasze emocje są bliższe akceptacji czy niechęci? Na ile jest to dla nas ważne?

Monika Kokoszyńska (1974)
Absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Teatralnej i Telewizyjnej w Łodzi Wydział Operatorski i Realizacji Telewizyjnej, specjalność fotografia. Dyplom w pracowni prof. Grzegorza Przyborka w 2011. Studiowała też w Instytucie Reportażu w Warszawie (2010-2013). Interesuje się teoriami tożsamości i władzy. Szczególne znaczenie w jej pracach dotychczas odgrywała teoria perfomatywności płci, pod wpływem której zrealizowała dwa cykle fotograficzne. Wystawa indywidualna w 2011 Polish masters/ Bez tytułu - Galeria FF, Łódź. Wystawy zbiorowe: Przestrzenie ujawnione, Miejska Galeria Sztuki w Łodzi (2011). Fotografowie Jutra, Miejska Galeria Sztuki, Łódź oraz Galeria PPNT, Gdynia (2008). Pokaz slajdów w ramach "Europa-Lounge" organizowany przez Fundację Koerbera w Hamburgu (2008). Zajmuje się też pisaniem reportaży, które publikuje w prasie ogólnopolskiej m.in. w Gazecie Wyborczej i Dużym Formacie.

16
Monika KOKOSZYŃSKA (ur. 1974)

Bez tytułu z serii pt. Bez tytułu

2011
wydruk pigmentowy, Hahnemühle Photo Rag / 308g, 55 x 55 cm (papier naklejony na płycie dibond),
sygn., dat. i opis na odwrocie,
nakład: 1/3 + 1 a.p.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Fotografia z cyklu "Bez tytułu" składającego się z 9 fotografii pokazana była na wystawie indywidualnej w galerii FF w łodzi w 2011 roku. Każdy z portretów pokazuje osobę wybraną i fotografowaną w taki sposób aby jej tożsamość płciowa była niejednoznaczna. Jest to jeden z cyklów, który autorka wykonała inspirując się teorią performatywności płci wg Judith Butler. Szczególnie teorią mówiącą, że płeć jest zestawem rekwizytów, które codziennie przybieramy aby zacytować i potwierdzić społeczną normę.
Wszelkie elementy, które mogłyby w jakikolwiek sposób ułatwić identyfikację (ubiór, fryzura, makijaż, tatuaże, biżuteria, elementy tła), zostały usunięte lub wymienione. Także tytuł cyklu, celowo niczego nie podpowiada. Widz nie może uciec w wygodną i łatwą ocenę. Zarazem na zdjęciach są realne osoby, które możemy spotkać w naszym otoczeniu. Jednak wymykają się normie. Pytanie, które stawia autorka, brzmi: Co się stanie jeśli usuniemy rekwizyty lub zatrzemy tropy? Jakie reakcje wywołuje człowiek/grupa osób, której nie można przypisać do żadnej tożsamości płciowej? Czy nasze emocje są bliższe akceptacji czy niechęci? Na ile jest to dla nas ważne?

Monika Kokoszyńska (1974)
Absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Teatralnej i Telewizyjnej w Łodzi Wydział Operatorski i Realizacji Telewizyjnej, specjalność fotografia. Dyplom w pracowni prof. Grzegorza Przyborka w 2011. Studiowała też w Instytucie Reportażu w Warszawie (2010-2013). Interesuje się teoriami tożsamości i władzy. Szczególne znaczenie w jej pracach dotychczas odgrywała teoria perfomatywności płci, pod wpływem której zrealizowała dwa cykle fotograficzne. Wystawa indywidualna w 2011 Polish masters/ Bez tytułu - Galeria FF, Łódź. Wystawy zbiorowe: Przestrzenie ujawnione, Miejska Galeria Sztuki w Łodzi (2011). Fotografowie Jutra, Miejska Galeria Sztuki, Łódź oraz Galeria PPNT, Gdynia (2008). Pokaz slajdów w ramach "Europa-Lounge" organizowany przez Fundację Koerbera w Hamburgu (2008). Zajmuje się też pisaniem reportaży, które publikuje w prasie ogólnopolskiej m.in. w Gazecie Wyborczej i Dużym Formacie.