Obraz opisany:
– Dwurnik. Spis cykli malarskich, oprac. Pola Dwurnik, Galeria Zachęta, Warszawa 2001, s. nlb. w ramach cyklu XX, kat. 30.
Obraz należy do cyklu Błękitne, który uznany został przez krytyków za znaczący przełom w twórczości Dwurnika. Artysta, który znany był przede wszystkim jako kronikarz polskiej codzienności, tutaj wkracza w rejony bliskie abstrakcji poprzez oczyszczenie obrazów z treści „literackich“, a skoncentrowanie się na wybranym fragmencie natury. Błękitne mają kompozycję otwartą, przestrzeń wewnętrzna obrazu wypełniona jest po brzegi żywiołem wody, przedstawionej w różnych odcieniach dominujących błękitów oraz zieleni i żółci. Obrazy ukazują fale morskie w dużym zbliżeniu i zmiennej dynamice. Zgrubienia faktury przybierają różne odcienie koloru, brak jest w tych obrazach horyzontu i perspektywy.
olej, płótno
210 x 150 cm
sygn. p.d.: 1992 | E. DWURNIK
sygn. na odwr.: 5-6. III. 92 | E. DWURNIK, obok 30 [w kółku] – XX | 1773 [w ramkach]
Obraz opisany:
– Dwurnik. Spis cykli malarskich, oprac. Pola Dwurnik, Galeria Zachęta, Warszawa 2001, s. nlb. w ramach cyklu XX, kat. 30.
Obraz należy do cyklu Błękitne, który uznany został przez krytyków za znaczący przełom w twórczości Dwurnika. Artysta, który znany był przede wszystkim jako kronikarz polskiej codzienności, tutaj wkracza w rejony bliskie abstrakcji poprzez oczyszczenie obrazów z treści „literackich“, a skoncentrowanie się na wybranym fragmencie natury. Błękitne mają kompozycję otwartą, przestrzeń wewnętrzna obrazu wypełniona jest po brzegi żywiołem wody, przedstawionej w różnych odcieniach dominujących błękitów oraz zieleni i żółci. Obrazy ukazują fale morskie w dużym zbliżeniu i zmiennej dynamice. Zgrubienia faktury przybierają różne odcienie koloru, brak jest w tych obrazach horyzontu i perspektywy.