Artysta urodzony w Jarosławiu, od lat związany ze środowiskiem krakowskim. Ukończył studia w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Malarstwa, uzyskując z wyróżnieniem dyplom w pracowni prof. Zbigniewa Grzybowskiego w 1996 roku. Od 2013 roku zajmuje stanowisku profesora ASP. Od 2011 roku prowadzi Pracownię Rysunku, od roku 2018 roku Pracownię Malarstwa, następnie obejmuje funkcję Dziekana Wydziału Malarstwa. Zajmuje się fotografią oraz wideo, ale centralnym obszarem jego działalności artystycznej niezmiennie pozostaje malarstwo. Jego prace są odniesieniem do sytuacji społecznej, sztuki, historii sztuki, wydarzeń historycznych, recepcji przekazu medialnego wplątanego w uwarunkowania polityczne. Artysta jako referencję swoich dzieł obiera znane i powszechnie rozpoznawalne obrazy medialne, obciążone historycznie i politycznie, które następnie poddaje osobistej transformacji i transpozycji, niejako przekreślając i przesuwając ich dzisiejsze rozumienie, poprzez naniesione zmiany, często w formie wielobarwnych impastów, kontrastujących z podstawową tkanką czarnobiałej referencji. Prezentowana praca stanowiąca część cyklu Opus dei, pochodzi właśnie z tego nurtu działań Stelmachniewicza, o którym artysta pisze: „opiera się on na założeniu, że urazy z przeszłości wpływające na teraźniejszość i przyszłość można wyleczyć tylko przez powrót do konfliktów, które je wywołały. Stąd preferencja do korzystania z materiałów już istniejących, zawłaszczanie ich jako „podyktowanego ready made”. Na tej samej zasadzie, artysta wykorzystał motywy obrazów z Olimpiady Leni Reifenstahl - filmu, który nie był zwykłym dokumentem o zmaganiach sportowych. „[…] Każda sztuka podlega manipulacji politycznej […] poza tą, która mówi tym samym językiem manipulacji”. Witold Stelmachniewicz jest autorem kilkunastu wystaw indywidualnych oraz uczestnikiem kilkudziesięciu pokazów zbiorowych m.in. w Polsce, Niemczech, Francji, Czechach, Austrii, Węgrzech i Ukrainie. Prace artysty znajdują się w kolekcji Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie oraz w kolekcjach prywatnych w kraju i zagranicą.

08
Witold STELMACHNIEWICZ (ur. 1970)

bez tytułu (wg Riefenstahl), 2009 - 2016

olej na płótnie, 140 x 120 cm, sygnowany na odwrociu:
'WITOLD STELMACHNIEWICZ | 2009 - 2016'

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Artysta urodzony w Jarosławiu, od lat związany ze środowiskiem krakowskim. Ukończył studia w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Malarstwa, uzyskując z wyróżnieniem dyplom w pracowni prof. Zbigniewa Grzybowskiego w 1996 roku. Od 2013 roku zajmuje stanowisku profesora ASP. Od 2011 roku prowadzi Pracownię Rysunku, od roku 2018 roku Pracownię Malarstwa, następnie obejmuje funkcję Dziekana Wydziału Malarstwa. Zajmuje się fotografią oraz wideo, ale centralnym obszarem jego działalności artystycznej niezmiennie pozostaje malarstwo. Jego prace są odniesieniem do sytuacji społecznej, sztuki, historii sztuki, wydarzeń historycznych, recepcji przekazu medialnego wplątanego w uwarunkowania polityczne. Artysta jako referencję swoich dzieł obiera znane i powszechnie rozpoznawalne obrazy medialne, obciążone historycznie i politycznie, które następnie poddaje osobistej transformacji i transpozycji, niejako przekreślając i przesuwając ich dzisiejsze rozumienie, poprzez naniesione zmiany, często w formie wielobarwnych impastów, kontrastujących z podstawową tkanką czarnobiałej referencji. Prezentowana praca stanowiąca część cyklu Opus dei, pochodzi właśnie z tego nurtu działań Stelmachniewicza, o którym artysta pisze: „opiera się on na założeniu, że urazy z przeszłości wpływające na teraźniejszość i przyszłość można wyleczyć tylko przez powrót do konfliktów, które je wywołały. Stąd preferencja do korzystania z materiałów już istniejących, zawłaszczanie ich jako „podyktowanego ready made”. Na tej samej zasadzie, artysta wykorzystał motywy obrazów z Olimpiady Leni Reifenstahl - filmu, który nie był zwykłym dokumentem o zmaganiach sportowych. „[…] Każda sztuka podlega manipulacji politycznej […] poza tą, która mówi tym samym językiem manipulacji”. Witold Stelmachniewicz jest autorem kilkunastu wystaw indywidualnych oraz uczestnikiem kilkudziesięciu pokazów zbiorowych m.in. w Polsce, Niemczech, Francji, Czechach, Austrii, Węgrzech i Ukrainie. Prace artysty znajdują się w kolekcji Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie oraz w kolekcjach prywatnych w kraju i zagranicą.