Artysta studiował historię sztuki na KUL-u od 1956 roku. Był współtwórcą Grupy "Zamek". Jego pierwsze malarskie kompozycje można określić jako metaforyczne. Prace wykonywane w latach 1960-64 były jednym z najciekawszych doświadczeń twórcy. "Formury", czyli obrazy-obiekty o skomplikowanej fakturze, formowane w gipsie podkreślały reliefową tkankę kompozycji. Zanim jednak doszło do ostatecznego określenia poetyki tych specyficznych struktur, począwszy od roku 1958, artysta eksperymentował z powierzchnią obrazu: wprowadzał obce, niemalarskie, konkretne materie, jak chociażby kamienie (różnej wielkości), nakładał grubo farbę, żłobił w niej głębokie bruzdy. Ten nurt poszukiwań był zgodny zarówno z duchem czasu, jak i obszarem zainteresowań kolegów z Grupy "Zamek": dla jednego i drugiego wyróżnikiem była konwencja strukturalizmu, "malarstwa materii".

34
Jan ZIEMSKI (1920-1988)

Bez tytułu, ok. 1958 r.

technika własna/płyta pilśniowa, 61,5 x 50,8 cm
na odwrociu sygnowany i opisany: `Jan Ziemski | Lublin`

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Artysta studiował historię sztuki na KUL-u od 1956 roku. Był współtwórcą Grupy "Zamek". Jego pierwsze malarskie kompozycje można określić jako metaforyczne. Prace wykonywane w latach 1960-64 były jednym z najciekawszych doświadczeń twórcy. "Formury", czyli obrazy-obiekty o skomplikowanej fakturze, formowane w gipsie podkreślały reliefową tkankę kompozycji. Zanim jednak doszło do ostatecznego określenia poetyki tych specyficznych struktur, począwszy od roku 1958, artysta eksperymentował z powierzchnią obrazu: wprowadzał obce, niemalarskie, konkretne materie, jak chociażby kamienie (różnej wielkości), nakładał grubo farbę, żłobił w niej głębokie bruzdy. Ten nurt poszukiwań był zgodny zarówno z duchem czasu, jak i obszarem zainteresowań kolegów z Grupy "Zamek": dla jednego i drugiego wyróżnikiem była konwencja strukturalizmu, "malarstwa materii".