„Malarstwo Grzyba pozostało osobiste, prywatne, uważnie rejestrujące ów stan zawieszenia w jeszcze nie do końca jasnej przyszłości. Artysta odczuwa potrzebę wyrzucenia z siebie kadrów, które – jak w ciągle od nowa improwizowanym scenariuszu – klatka po klatce, żywiołowo pojawiają się i przesuwają w wyobraźni, a które trzeba szybko utrwalić i przejść do kolejnych obrazów, aby wykreować fascynującą opowieść o życiu na granicy innej jakości istnienia”.
Anna Maria Leśniewska

W 1981 roku artysta uzyskał dyplom w pracowni prof. Rajmunda Ziemskiego. Na studiach artysta nawiązał kontakt z kolegami, z którymi w 1982 roku założył Gruppę. Lata 80. były ważnym okresem w życiu twórcy. Od 1983 roku Grzyb regularnie brał udział w wystawach oraz akcjach grupy, a także współredagował pismo „Oj dobrzej już”, na łamach którego publikował swoje teksty teoretyczne, wiersze, a także rysunki.

Warto podkreślić, że we wspomnianym okresie z pracowni artysty wychodziły jedynie prace wykonane na papierze. Były to najczęściej kompozycje malowane temperą na kartonach. Bohaterami prac były fantastyczne stwory oraz karykaturalnie traktowane postacie ludzkie. Bardzo często artysta przedstawiał różnego rodzaju bójki oraz walki toczone przez swoich bohaterów, a także zwierzęta, nieraz w roli ofiar przemocy. Wydaje się to ciekawą analogią w stosunku do sztuki „pierwszego” ekspresjonizmu, w którego obrębie artyści w początkowych latach XX wieku chętnie podejmowali tematykę czy to wyobrażeń zwierząt, czy tajemniczych stworzeń-totemów. Prace artysty we wspominanej dekadzie charakteryzują się neoekpresjonistyczną estetyką. Cechował je gruby, wyraźny kontur oraz silne kontrasty barwne. W podobnym, agresywnym oraz niezwykle ekspresyjnym tonie, jest utrzymana zaprezentowana praca. Schematycznie przedstawionej postaci, zarysowanej za pomocą grubego czarnego konturu towarzyszy czarny kruk. Z jego rozdziawionego dziobu artysta namalował, za pomocą energicznych pociągnięć pędzla, serie linii „atakujących” postać ludzką.

Na zaprezentowanej pracy malarz posłużył się typową dla swojej twórczości paletą ostrych kolorów, a także szybkimi oraz dynamicznymi pociągnięciami pędzla. Od 1987 roku artysta stopniowo rezygnował z tworzenia prac na papierze na rzecz malarstwa olejnego, co przyniosło zmianę w jego stylu.

Ryszard Grzyb studiował w latach 1976-79 we wrocławskiej PWSSP w pracowni Z. Karpińskiego. Później przeniósł się na Wydział Malarstwa warszawskiej ASP do pracowni R. Ziemskiego, gdzie poznał W. Pawlaka i innych członków "Gruppy", którą wspólnie założyli w 1982 roku. Na początku malował "papiery" - kompozycje wykonane na kartonie temperą i gwaszem. Wspólnie z R. Woźniakiem wyjechali na stypendium do Berlina, gdzie R. Grzyb kontynuował malowanie ostrymi kolorami płaskich "papierów". Pod koniec lat 80., artysta zmienił styl, zajmując się bardziej malarstwem olejnym. Zajmuje się również grafiką reklamową.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

53
Ryszard GRZYB (ur. 1956, Sosnowiec)

Bez tytułu, lata 80. XX w.

gwasz/papier, 100 x 113 cm (w świetle oprawy)

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

„Malarstwo Grzyba pozostało osobiste, prywatne, uważnie rejestrujące ów stan zawieszenia w jeszcze nie do końca jasnej przyszłości. Artysta odczuwa potrzebę wyrzucenia z siebie kadrów, które – jak w ciągle od nowa improwizowanym scenariuszu – klatka po klatce, żywiołowo pojawiają się i przesuwają w wyobraźni, a które trzeba szybko utrwalić i przejść do kolejnych obrazów, aby wykreować fascynującą opowieść o życiu na granicy innej jakości istnienia”.
Anna Maria Leśniewska

W 1981 roku artysta uzyskał dyplom w pracowni prof. Rajmunda Ziemskiego. Na studiach artysta nawiązał kontakt z kolegami, z którymi w 1982 roku założył Gruppę. Lata 80. były ważnym okresem w życiu twórcy. Od 1983 roku Grzyb regularnie brał udział w wystawach oraz akcjach grupy, a także współredagował pismo „Oj dobrzej już”, na łamach którego publikował swoje teksty teoretyczne, wiersze, a także rysunki.

Warto podkreślić, że we wspomnianym okresie z pracowni artysty wychodziły jedynie prace wykonane na papierze. Były to najczęściej kompozycje malowane temperą na kartonach. Bohaterami prac były fantastyczne stwory oraz karykaturalnie traktowane postacie ludzkie. Bardzo często artysta przedstawiał różnego rodzaju bójki oraz walki toczone przez swoich bohaterów, a także zwierzęta, nieraz w roli ofiar przemocy. Wydaje się to ciekawą analogią w stosunku do sztuki „pierwszego” ekspresjonizmu, w którego obrębie artyści w początkowych latach XX wieku chętnie podejmowali tematykę czy to wyobrażeń zwierząt, czy tajemniczych stworzeń-totemów. Prace artysty we wspominanej dekadzie charakteryzują się neoekpresjonistyczną estetyką. Cechował je gruby, wyraźny kontur oraz silne kontrasty barwne. W podobnym, agresywnym oraz niezwykle ekspresyjnym tonie, jest utrzymana zaprezentowana praca. Schematycznie przedstawionej postaci, zarysowanej za pomocą grubego czarnego konturu towarzyszy czarny kruk. Z jego rozdziawionego dziobu artysta namalował, za pomocą energicznych pociągnięć pędzla, serie linii „atakujących” postać ludzką.

Na zaprezentowanej pracy malarz posłużył się typową dla swojej twórczości paletą ostrych kolorów, a także szybkimi oraz dynamicznymi pociągnięciami pędzla. Od 1987 roku artysta stopniowo rezygnował z tworzenia prac na papierze na rzecz malarstwa olejnego, co przyniosło zmianę w jego stylu.

Ryszard Grzyb studiował w latach 1976-79 we wrocławskiej PWSSP w pracowni Z. Karpińskiego. Później przeniósł się na Wydział Malarstwa warszawskiej ASP do pracowni R. Ziemskiego, gdzie poznał W. Pawlaka i innych członków "Gruppy", którą wspólnie założyli w 1982 roku. Na początku malował "papiery" - kompozycje wykonane na kartonie temperą i gwaszem. Wspólnie z R. Woźniakiem wyjechali na stypendium do Berlina, gdzie R. Grzyb kontynuował malowanie ostrymi kolorami płaskich "papierów". Pod koniec lat 80., artysta zmienił styl, zajmując się bardziej malarstwem olejnym. Zajmuje się również grafiką reklamową.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.