Sztuka bezprzedmiotowa, jak sam nazywał swoją twórczość Stefan Gierowski, w jego interpretacji oparta jest o działanie koloru, który ma bezpośrednio wpływać na odbiorcę. Od lat 50. XX wieku artysta tworzy serię numerowanych obrazów wykonanych na płótnie, pierwszy z nich powstał w 1957 roku.
Oddzielnym, równie istotnym dla Stefana Gierowskiego zjawiskiem są prace wykonane na papierze, akwarele. Malarz nie traktuje ich jako szkiców do obrazów olejnych. Stanowią one oddzielne byty w jego poszukiwaniach twórczych. Skąd ten „sentyment” do farb wodnych? Ze względu na przezierność, świetli- stość, możliwość uzyskania doskonalszej gradacji tonów barwnych, tak istotnej w sztuce opartej w swych założeniach o oddziaływanie kolorem. Nie można im również odmówić większej spontaniczności i radości tworzenia w porównaniu do skrupulatnie opracowywanych płócien. W 2016 roku, niemal równocześnie, odbyły się trzy wystawy prezentujące prace na papierze Stefana Gierowskiego, którym towarzyszyło wydawnictwo dokumentające i opisujące wystawy pod tytułem „Akwarele” autorstwa Małgorzaty Mach, zawierające osobisty esej profesora Stanisława Tabisza, rektora krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych.
Oferowana akwarela pochodzi zapewne z lat 70. XX w., kiedy to Stefan Gie- rowski malował poziome lub pionowe pasma prostokątów, stosując gradację barwną w ich wnętrzu lub bordiurze, tworząc przez to złudzenie optyczne uginania, uwypuklenia, wibracji.
(oprac. na podstawie: www.mocak.pl, fundacjagierowskiego.pl, nck.krakow.pl, culture.pl, Bożena Kowalska, Polska awangarda malarska. Szanse i mity 1945-1980, Warszawa 1988)
Twórczość mistrza awangardy cieszy się niesłabnącą popularnością wśród kolekcjonerów. Niezwykle rzadkie na rynku prace olejne artysty w ostatnich latach osiągają rekordowe sumy. Obraz CCCX z 1973 roku (200 x 110 cm) został we wrześniu 2021 roku sprzedany w DESIE Unicum za kwotę 360 000 złotych (bez prowizji aukcyjnej). Ogromnym zainteresowaniem zaczęły cieszyć się prace na papierze Gierowskiego. Na aukcji 14 września w DESIE Unicum jego akwarela na papierze z 2004 roku (75 x 52 cm) znalazła nabywcę za kwotę 38 000 złotych (bez prowizji aukcyjnej).
„Światło jest treścią malarstwa, ono stanowi o jego wyjątkowości
i tajemnicy warsztatu wielkich mistrzów. Ale światło ma również znaczenie symboliczne – które towarzyszy ludzkości od zarania wieków.”
(cytat za: Stefan Gierowski, Jeżeli malarstwo jest jakimś pismem..., w: Licht, Raum, Zahl, Polnische Avantgarde, Kunsthaus Nürnberg, 2000).
akwarela, karton; 72 x 50 cm (w świetle passe-partout);
sygn. p. d.: S. Gierowski [długopisem];
na odwrocie prostokątna pieczątka MKZ: MKZ 1 / przedmiot nie podlega / zakazowi wywozu za granicę oraz podpis [czerwienią].
Sztuka bezprzedmiotowa, jak sam nazywał swoją twórczość Stefan Gierowski, w jego interpretacji oparta jest o działanie koloru, który ma bezpośrednio wpływać na odbiorcę. Od lat 50. XX wieku artysta tworzy serię numerowanych obrazów wykonanych na płótnie, pierwszy z nich powstał w 1957 roku.
Oddzielnym, równie istotnym dla Stefana Gierowskiego zjawiskiem są prace wykonane na papierze, akwarele. Malarz nie traktuje ich jako szkiców do obrazów olejnych. Stanowią one oddzielne byty w jego poszukiwaniach twórczych. Skąd ten „sentyment” do farb wodnych? Ze względu na przezierność, świetli- stość, możliwość uzyskania doskonalszej gradacji tonów barwnych, tak istotnej w sztuce opartej w swych założeniach o oddziaływanie kolorem. Nie można im również odmówić większej spontaniczności i radości tworzenia w porównaniu do skrupulatnie opracowywanych płócien. W 2016 roku, niemal równocześnie, odbyły się trzy wystawy prezentujące prace na papierze Stefana Gierowskiego, którym towarzyszyło wydawnictwo dokumentające i opisujące wystawy pod tytułem „Akwarele” autorstwa Małgorzaty Mach, zawierające osobisty esej profesora Stanisława Tabisza, rektora krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych.
Oferowana akwarela pochodzi zapewne z lat 70. XX w., kiedy to Stefan Gie- rowski malował poziome lub pionowe pasma prostokątów, stosując gradację barwną w ich wnętrzu lub bordiurze, tworząc przez to złudzenie optyczne uginania, uwypuklenia, wibracji.
(oprac. na podstawie: www.mocak.pl, fundacjagierowskiego.pl, nck.krakow.pl, culture.pl, Bożena Kowalska, Polska awangarda malarska. Szanse i mity 1945-1980, Warszawa 1988)
Twórczość mistrza awangardy cieszy się niesłabnącą popularnością wśród kolekcjonerów. Niezwykle rzadkie na rynku prace olejne artysty w ostatnich latach osiągają rekordowe sumy. Obraz CCCX z 1973 roku (200 x 110 cm) został we wrześniu 2021 roku sprzedany w DESIE Unicum za kwotę 360 000 złotych (bez prowizji aukcyjnej). Ogromnym zainteresowaniem zaczęły cieszyć się prace na papierze Gierowskiego. Na aukcji 14 września w DESIE Unicum jego akwarela na papierze z 2004 roku (75 x 52 cm) znalazła nabywcę za kwotę 38 000 złotych (bez prowizji aukcyjnej).
„Światło jest treścią malarstwa, ono stanowi o jego wyjątkowości
i tajemnicy warsztatu wielkich mistrzów. Ale światło ma również znaczenie symboliczne – które towarzyszy ludzkości od zarania wieków.”
(cytat za: Stefan Gierowski, Jeżeli malarstwo jest jakimś pismem..., w: Licht, Raum, Zahl, Polnische Avantgarde, Kunsthaus Nürnberg, 2000).