Malarstwo Pawła Susida wydaje się być komunikatem, czasem ironicznym komentarzem, niekiedy luźnym zagadnieniem, które zainteresowało artystę.

Prace twórcy, debiutującego w latach 80. XX wieku (w momencie dominującego w sztuce neoekspresjonizmu) początkowo były opatrzone prostymi geometrycznymi znakami zmieniającymi zupełnie kontekst czy symbolikę wybranej figury. Ostatecznie ustąpiły one miejsca barwnym polom, w które wpisane zostały wykonane przy pomocy szablonu litery. Te prostokąty czy kwadraty równocześnie nawiązują do tradycji konstruktywizmu – dzieł Kazimierza Malewicza czy Władysława Strzemińskiego. W przypadku płócien Pawła Susiada zostały jednak zmultiplikowane i równocześnie podporządkowane treści - znakowi alfabetu.

„Otóż po zastanowieniu się, doszedłem do wniosku, że wciąż maluję o życiu, dopełniając tylko kolejne jego elementy składowe. Mam więc od tamtego czasu obrazy o polityce, seksie, religii, wojnach, kobietach w różnych ich ujęciach, sporcie, filmie i teatrze, rewolucjach i ideologiach, stosunkach międzynarodowych, muzyce, propagandzie i wielu innych sprawach. (…) Jestem zadowolony z przyjętego na początku swojej pracy malarskiej celu, którym było rejestrowanie otaczającego mnie świata i poddawanie się różnorodności tematów. (…) Najchętniej jednak malowałem rzeczy już uprzednio namalowane. Stąd wzięły się: flagi, mapy polityczne, różne symbole istniejące we współczesnej przestrzeni, a także bardzo uproszczone przedstawienia potrzebnych mi do obrazów przedmiotów. Ostatnio dość dużo czasu poświęcam malowaniu transparentów oraz roboczo nazwanych „alfabetów barwnych”. Na obrazach z tego ostatniego cyklu umieszczam zdania, które przychodzą mi do głowy, a odnoszą się do spraw codziennych. (…) Mogę więc śmiało powiedzieć, że jako malarz jestem ofiarą otaczającego mnie zgiełku”.
(fragment tekstu towarzyszącego wystawie Pawła Susida w MCSW Elektorwnia, 2019 r., źródło: www.mcswelektrownia.pl)

310
Paweł SUSID (ur. 1952, Warszawa)

Bez tytułu [Kobiety wciąż dają], 2020

akryl (technika własna), płótno; 40 x 80 cm oraz 40 x 20 cm (dwa płótna połączone w jedną
kompozycję - 40 x 120 cm);
sygn. i dat. na odwrocie: 1. SUSID 2020 oraz 2. SUSID.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Malarstwo Pawła Susida wydaje się być komunikatem, czasem ironicznym komentarzem, niekiedy luźnym zagadnieniem, które zainteresowało artystę.

Prace twórcy, debiutującego w latach 80. XX wieku (w momencie dominującego w sztuce neoekspresjonizmu) początkowo były opatrzone prostymi geometrycznymi znakami zmieniającymi zupełnie kontekst czy symbolikę wybranej figury. Ostatecznie ustąpiły one miejsca barwnym polom, w które wpisane zostały wykonane przy pomocy szablonu litery. Te prostokąty czy kwadraty równocześnie nawiązują do tradycji konstruktywizmu – dzieł Kazimierza Malewicza czy Władysława Strzemińskiego. W przypadku płócien Pawła Susiada zostały jednak zmultiplikowane i równocześnie podporządkowane treści - znakowi alfabetu.

„Otóż po zastanowieniu się, doszedłem do wniosku, że wciąż maluję o życiu, dopełniając tylko kolejne jego elementy składowe. Mam więc od tamtego czasu obrazy o polityce, seksie, religii, wojnach, kobietach w różnych ich ujęciach, sporcie, filmie i teatrze, rewolucjach i ideologiach, stosunkach międzynarodowych, muzyce, propagandzie i wielu innych sprawach. (…) Jestem zadowolony z przyjętego na początku swojej pracy malarskiej celu, którym było rejestrowanie otaczającego mnie świata i poddawanie się różnorodności tematów. (…) Najchętniej jednak malowałem rzeczy już uprzednio namalowane. Stąd wzięły się: flagi, mapy polityczne, różne symbole istniejące we współczesnej przestrzeni, a także bardzo uproszczone przedstawienia potrzebnych mi do obrazów przedmiotów. Ostatnio dość dużo czasu poświęcam malowaniu transparentów oraz roboczo nazwanych „alfabetów barwnych”. Na obrazach z tego ostatniego cyklu umieszczam zdania, które przychodzą mi do głowy, a odnoszą się do spraw codziennych. (…) Mogę więc śmiało powiedzieć, że jako malarz jestem ofiarą otaczającego mnie zgiełku”.
(fragment tekstu towarzyszącego wystawie Pawła Susida w MCSW Elektorwnia, 2019 r., źródło: www.mcswelektrownia.pl)