„Nie lubię szukać tematów. Staram się doprowadzić do tego, żeby to one mnie znalazły, żeby same przychodziły do głowy. Dużo czytam, oglądam, temat sam się pojawia. Bardzo często jest też tak, że kiedy robię jedną pracę, to pod koniec przychodzi pomysł następnej”.
Tymek Borowski

Prezentowana praca jest jedną z pierwszych prac namalowanych przez Tymka po powrocie do malarstwa. Mimo że w malarstwie Borowskiego można zauważyć wpływy XX-wiecznych tradycji, szczególnie surrealizmu, młody artysta wykreował niepowtarzalny styl. Borowski posługuje się całym wachlarzem środków formalnych – od klasycznego malarstwa po nowoczesne technologie, umożliwiające tworzenie obrazów cyfrowych. Pomimo różnorodnych poszukiwań to tradycyjna sztuka pędzla pozwala artyście skoncentrować się na materii obrazu, w którą wciąż się zagłębia. Borowski, bazujący na swojej wyobraźni, kreuje świat oderwany od rzeczywistości – surrealistyczny i abstrakcyjny. Jego kompozycje – dzięki zastosowaniu śmiałych eksperymentów formalnych – ulegają deformacji. Jego sztuka nieustannie ewoluuje: po kilku latach od debiutu jest to złożona, często krytyczna analiza charakteru współczesnego systemu artystycznego, a także próba opowiedzenia o statusie (rozterkach, pokusach i tęsknotach) malarza funkcjonującego w jego obrębie. Jednocześnie twórczość Tymka zachowuje parametry, dzięki którym zdobyła uznanie w momencie, gdy artysta był jeszcze na studiach: to malarstwo pełne dezynwoltury, nieustannie pogrywające z kanonami stosowności, drażniące strażników „legalnych” estetyk, w końcu – przykład przewrotnego pokoleniowego buntu. W 2015 roku artysta otrzymał Paszport „Polityki” w kategorii sztuki wizualne za „nowatorskie podejście do sztuki i przedefiniowanie roli artysty we współczesnym społeczeństwie”. Tymek Borowski swoją karierę rozpoczynał jako ‘zmęczony rzeczywistością’ malarz surrealista. Na kilka lat porzucił malarstwo i oddał się animacji komputerowej utrzymanej w charakterystycznej estetyce internetowego kiczu (jako ‘Czosnek Studio’). Ostatnio wrócił do malowania. Jego prace pokazywane były m.in. w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie czy Deutsche Bank Kunsthalle w Berlinie.

W latach 2005-2009 studiował na warszawskiej ASP w pracowni Leona Tarasewicza. Należy do nurtu „nowych nadrealistów”. Zaczynał od malarstwa bliskiego poetyce surrealizmu. Jeszcze na studiach rozpoczyna artystyczną współpracę z Pawłem Śliwińskim. Z początku spontaniczna zabawa w malowanie zakończyła się cyklem malowanych kolektywnie obrazów, a później rzeźb stworzonych specjalnie na otwarcie Parku Rzeźby na Bródnie – inicjatywy Pawła Althamera. Od zawsze bliska mu była sztuka, której nie zamyka się w ścianach galerii, dlatego wraz z Rafałem Dominikiem i Katarzyną Przezwańską otworzył Czosnek Studio – agencję graficzną łączącą działania artystyczne i reklamowe. W trakcie rozwoju artystycznego kierunek działania Tymka zmienia się. Odchodzi on od malarstwa na rzecz działań graficznych i filmowych. W swojej twórczości porusza kwestie sztuki i jej oddziaływania w codzienności m.in. przez filmy „How Culture Works?” i „How Art Works?”. W ostatnim czasie Borowski wraca do malarstwa, które jest spójne z działaniami graficznymi. Artysta wytwarza charakterystyczny sobie styl, który zostaje zauważony przez Empik. Jeden z obrazów Tymka staje się visualem promującym organizowany przez empik.com Międzynarodowy Festiwal Literatury „Apostrof”. W 2015 roku Borowski został laureatem laureatem Paszportów Polityki w kategorii Sztuki wizualne za „nowatorskie podejście do sztuki i przedefiniowanie roli artysty we współczesnym społeczeństwie”. W ostatnim czasie miały miejsce duże indywidulane wystawy: „Wszyscy potrzebują zasad, ale każdy potrzebuje innych” w Galerii Arsenał w Białymstoku czy „Nie ma czegoś takiego jak sztuka” w BWA Olsztyn.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

29
Tymek BOROWSKI (ur. 1984)

Bez tytułu (gray aristotelian head), 2016

akryl, tusz/płótno, 81 x 65 cm
sygnowany i datowany na odwrociu: 'TYMEK BOROWSKI | 2016'

Zobacz katalog

DESA UNICUM

Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989

19.11.2020

19:00

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

„Nie lubię szukać tematów. Staram się doprowadzić do tego, żeby to one mnie znalazły, żeby same przychodziły do głowy. Dużo czytam, oglądam, temat sam się pojawia. Bardzo często jest też tak, że kiedy robię jedną pracę, to pod koniec przychodzi pomysł następnej”.
Tymek Borowski

Prezentowana praca jest jedną z pierwszych prac namalowanych przez Tymka po powrocie do malarstwa. Mimo że w malarstwie Borowskiego można zauważyć wpływy XX-wiecznych tradycji, szczególnie surrealizmu, młody artysta wykreował niepowtarzalny styl. Borowski posługuje się całym wachlarzem środków formalnych – od klasycznego malarstwa po nowoczesne technologie, umożliwiające tworzenie obrazów cyfrowych. Pomimo różnorodnych poszukiwań to tradycyjna sztuka pędzla pozwala artyście skoncentrować się na materii obrazu, w którą wciąż się zagłębia. Borowski, bazujący na swojej wyobraźni, kreuje świat oderwany od rzeczywistości – surrealistyczny i abstrakcyjny. Jego kompozycje – dzięki zastosowaniu śmiałych eksperymentów formalnych – ulegają deformacji. Jego sztuka nieustannie ewoluuje: po kilku latach od debiutu jest to złożona, często krytyczna analiza charakteru współczesnego systemu artystycznego, a także próba opowiedzenia o statusie (rozterkach, pokusach i tęsknotach) malarza funkcjonującego w jego obrębie. Jednocześnie twórczość Tymka zachowuje parametry, dzięki którym zdobyła uznanie w momencie, gdy artysta był jeszcze na studiach: to malarstwo pełne dezynwoltury, nieustannie pogrywające z kanonami stosowności, drażniące strażników „legalnych” estetyk, w końcu – przykład przewrotnego pokoleniowego buntu. W 2015 roku artysta otrzymał Paszport „Polityki” w kategorii sztuki wizualne za „nowatorskie podejście do sztuki i przedefiniowanie roli artysty we współczesnym społeczeństwie”. Tymek Borowski swoją karierę rozpoczynał jako ‘zmęczony rzeczywistością’ malarz surrealista. Na kilka lat porzucił malarstwo i oddał się animacji komputerowej utrzymanej w charakterystycznej estetyce internetowego kiczu (jako ‘Czosnek Studio’). Ostatnio wrócił do malowania. Jego prace pokazywane były m.in. w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie czy Deutsche Bank Kunsthalle w Berlinie.

W latach 2005-2009 studiował na warszawskiej ASP w pracowni Leona Tarasewicza. Należy do nurtu „nowych nadrealistów”. Zaczynał od malarstwa bliskiego poetyce surrealizmu. Jeszcze na studiach rozpoczyna artystyczną współpracę z Pawłem Śliwińskim. Z początku spontaniczna zabawa w malowanie zakończyła się cyklem malowanych kolektywnie obrazów, a później rzeźb stworzonych specjalnie na otwarcie Parku Rzeźby na Bródnie – inicjatywy Pawła Althamera. Od zawsze bliska mu była sztuka, której nie zamyka się w ścianach galerii, dlatego wraz z Rafałem Dominikiem i Katarzyną Przezwańską otworzył Czosnek Studio – agencję graficzną łączącą działania artystyczne i reklamowe. W trakcie rozwoju artystycznego kierunek działania Tymka zmienia się. Odchodzi on od malarstwa na rzecz działań graficznych i filmowych. W swojej twórczości porusza kwestie sztuki i jej oddziaływania w codzienności m.in. przez filmy „How Culture Works?” i „How Art Works?”. W ostatnim czasie Borowski wraca do malarstwa, które jest spójne z działaniami graficznymi. Artysta wytwarza charakterystyczny sobie styl, który zostaje zauważony przez Empik. Jeden z obrazów Tymka staje się visualem promującym organizowany przez empik.com Międzynarodowy Festiwal Literatury „Apostrof”. W 2015 roku Borowski został laureatem laureatem Paszportów Polityki w kategorii Sztuki wizualne za „nowatorskie podejście do sztuki i przedefiniowanie roli artysty we współczesnym społeczeństwie”. W ostatnim czasie miały miejsce duże indywidulane wystawy: „Wszyscy potrzebują zasad, ale każdy potrzebuje innych” w Galerii Arsenał w Białymstoku czy „Nie ma czegoś takiego jak sztuka” w BWA Olsztyn.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.