Praca na papierze pochodząca z grupy szkiców, w których Kantor rejestrował interesujące go sytuacje, wrażenia, wypadki, które mogły być później inspiracją dla prac malarskich czy działań scenicznych. Przy czym rysunki te nie były zobligowane by taką rolę spełniać i mogły pozostać zupełnie autonomicznymi dziełami. Rysunek przedstawiający szafkę, na której stoi oświetlona przez nocną lampkę fotografia powstał zapewne na zasadzie notacji przez artystę zdarzenia, które go zainteresowało. Ukazane na rysunku drzwi sugerują, że rysunek inspirowany był sytuacją, gdy ktoś uchylił drzwi do pokoju i autor zajrzał w głąb pomieszczenia, dostrzegając szafkę z fotografią. Podglądanie, zaglądanie, podpatrywanie były dla Kantora fascynującymi procederami wiążącymi się z czymś nielegalnym, niestosownym, krępującym dla podglądacza, ale też i kojarzącym się z czymś groźnym, niebezpiecznym.
W roku 1983 na wystawie Présence Polonais zorganizowanej w Centre Pompidou, której kuratorem był Ryszard Stanisławski, Kantor pokazał instalację pt. „Klasa szkolna – dzieło zamknięte”, które można było oglądać, obchodząc dookoła, by zajrzeć przez okno do środka. Pod koniec lat 80. namalował też kilka obrazów, które opatrzył jednym tytułem „Nie zagląda się bezkarnie przez okno”. Na jednym z nich przedstawił siebie siedzącego tyłem do uchylonego okna, wpatrującego się w stojącą na stoliku fotografię dziewczyny.
gwasz, kredka woskowa, tusz/papier
wymiary: 20,5 x 29,2 cm (w oprawie: 46,5 x 54 cm)
Do pracy dołączony jest atest Marii Stangret-Kantor
POCHODZENIE:
Kolekcja Marii Stangret-Kantor
Praca na papierze pochodząca z grupy szkiców, w których Kantor rejestrował interesujące go sytuacje, wrażenia, wypadki, które mogły być później inspiracją dla prac malarskich czy działań scenicznych. Przy czym rysunki te nie były zobligowane by taką rolę spełniać i mogły pozostać zupełnie autonomicznymi dziełami. Rysunek przedstawiający szafkę, na której stoi oświetlona przez nocną lampkę fotografia powstał zapewne na zasadzie notacji przez artystę zdarzenia, które go zainteresowało. Ukazane na rysunku drzwi sugerują, że rysunek inspirowany był sytuacją, gdy ktoś uchylił drzwi do pokoju i autor zajrzał w głąb pomieszczenia, dostrzegając szafkę z fotografią. Podglądanie, zaglądanie, podpatrywanie były dla Kantora fascynującymi procederami wiążącymi się z czymś nielegalnym, niestosownym, krępującym dla podglądacza, ale też i kojarzącym się z czymś groźnym, niebezpiecznym.
W roku 1983 na wystawie Présence Polonais zorganizowanej w Centre Pompidou, której kuratorem był Ryszard Stanisławski, Kantor pokazał instalację pt. „Klasa szkolna – dzieło zamknięte”, które można było oglądać, obchodząc dookoła, by zajrzeć przez okno do środka. Pod koniec lat 80. namalował też kilka obrazów, które opatrzył jednym tytułem „Nie zagląda się bezkarnie przez okno”. Na jednym z nich przedstawił siebie siedzącego tyłem do uchylonego okna, wpatrującego się w stojącą na stoliku fotografię dziewczyny.