Malarstwo Jakuba Ciężkiego w nieuchwytny sposób rozpięte jest gdzieś pomiędzy skrajnym realizmem a niedopowiedzianą abstrakcją. To z pozoru sprzeczne określenie staje się w pełni zrozumiałe przy pierwszym zetknięciu z dziełami artysty. Ciężki niezwykle konsekwentnie tworzy swoje oeuvre, malując z wielką sprawnością warsztatu realistyczne martwe natury takich przedmiotów jak rusztowania, kaloryfery, kafelki w łazience, instalacje na placach zabaw, parkiety w salach gimnastycznych, żaluzje, siatki, czy strawione ogniem konstrukcje drewnianych budynków. Jednocześnie wszystkie te przedmioty oddane są nie tylko z wizualną dokładnością, ale stanowią próbę uchwycenia a być może także skatalogowania światła w jego drobnych emanacjach. Dlatego też Ciężki do każdego tematu długo poszukuje właściwych środków technicznych, substancji, które oddadzą taką realność przedmiotu, która sprawia wrażenie ‘namacalności widzenia’. Każdy obraz artysty jest stopklatką jednego spojrzenia, zatrzymaną i odtwarzaną w bezruchu do nieskończoności, pozwalając przeanalizować każde prześlizgnięcie się światła po wybranych przedmiotach. Przedmioty te jednak pozbawione są swojego otoczenia. Z ów rzuconego spojrzenia pozostaje tylko wyabstrahowany, ocierający się o abstrakcję przedmiot. Przedstawiana praca pt Blackout#2 to jedna z trzech najlepszych, mocnych wizualnie prac z cyklu o tym samym tytule, w którym Ciężki zafascynowany fakturą spalonego drewna i zróżnicowaniem światła odbijającego się od poszczególnych jego elementów, zabiera nas w podróż po niuansach tego, co i jak widzimy. Pozorna banalność przedstawianych przedmiotów, kontrastuje z tytułami poszczególnych cykli, w których pobrzmiewa jakieś zagrożenie, niejasność. Nie inaczej jest w Blackout, który przywodzi na myśl oskarżycielski ton. Kto spalił te domy? Jakub Ciężki ukończył Wydział Artystyczny UMCS w Lublinie (pracownia prof. Jacka Wojciechowskiego). Uzyskał stypendium MKiDN 2013 oraz otrzymał nagrodę Grand Prix w 40. Biennale Malarstwa „Bielska Jesień 2011”. Brał udział w wielu wystawach indywidualnych i grupowych, a jego prace znajdują się w cenionych kolekcjach w Polsce i zagranicą.
emalia akrylowa, akryl i olej na płótnie, 150 x 200 cm, sygnowany na odwrociu:
'JAKUB CIĘŻKI | BLACKOUT | 2013'
Malarstwo Jakuba Ciężkiego w nieuchwytny sposób rozpięte jest gdzieś pomiędzy skrajnym realizmem a niedopowiedzianą abstrakcją. To z pozoru sprzeczne określenie staje się w pełni zrozumiałe przy pierwszym zetknięciu z dziełami artysty. Ciężki niezwykle konsekwentnie tworzy swoje oeuvre, malując z wielką sprawnością warsztatu realistyczne martwe natury takich przedmiotów jak rusztowania, kaloryfery, kafelki w łazience, instalacje na placach zabaw, parkiety w salach gimnastycznych, żaluzje, siatki, czy strawione ogniem konstrukcje drewnianych budynków. Jednocześnie wszystkie te przedmioty oddane są nie tylko z wizualną dokładnością, ale stanowią próbę uchwycenia a być może także skatalogowania światła w jego drobnych emanacjach. Dlatego też Ciężki do każdego tematu długo poszukuje właściwych środków technicznych, substancji, które oddadzą taką realność przedmiotu, która sprawia wrażenie ‘namacalności widzenia’. Każdy obraz artysty jest stopklatką jednego spojrzenia, zatrzymaną i odtwarzaną w bezruchu do nieskończoności, pozwalając przeanalizować każde prześlizgnięcie się światła po wybranych przedmiotach. Przedmioty te jednak pozbawione są swojego otoczenia. Z ów rzuconego spojrzenia pozostaje tylko wyabstrahowany, ocierający się o abstrakcję przedmiot. Przedstawiana praca pt Blackout#2 to jedna z trzech najlepszych, mocnych wizualnie prac z cyklu o tym samym tytule, w którym Ciężki zafascynowany fakturą spalonego drewna i zróżnicowaniem światła odbijającego się od poszczególnych jego elementów, zabiera nas w podróż po niuansach tego, co i jak widzimy. Pozorna banalność przedstawianych przedmiotów, kontrastuje z tytułami poszczególnych cykli, w których pobrzmiewa jakieś zagrożenie, niejasność. Nie inaczej jest w Blackout, który przywodzi na myśl oskarżycielski ton. Kto spalił te domy? Jakub Ciężki ukończył Wydział Artystyczny UMCS w Lublinie (pracownia prof. Jacka Wojciechowskiego). Uzyskał stypendium MKiDN 2013 oraz otrzymał nagrodę Grand Prix w 40. Biennale Malarstwa „Bielska Jesień 2011”. Brał udział w wielu wystawach indywidualnych i grupowych, a jego prace znajdują się w cenionych kolekcjach w Polsce i zagranicą.