ok. 1931
odbitka żelatynowo-srebrowa, papier, 11 x 8 cm (13,8 x 9 cm),
vintage print
Zarówno działalność portretowa Witkacego, także malarska, jak i jego autoportrety są niezwykłym studium człowieka i nieskończoności jego typów, charakterów, tożsamości. Prace te są efektem jego głębokich zainteresowań psychologią i filozofią. Prezentowane zdjęcie pochodzi z wczesnego okresu współpracy artysty z Józefem Głogowskim, znanym fotografem, dokumentującym kreacje Witkacego. Wraz z innymi fotografiami z tej serii należy ono do szczególnie poszukiwanej grupy portretów Witkacego. Fotografia wielokrotnie wystawiana w kraju i za granicą, także jako powiększenie (format 110 x 80 cm) na wystawie Witkacy. Psychoholizm, Bunkier Sztuki, Kraków (2009).
Ważniejsze wystawy: S. I. Witkiewicz. Génie Multiple de Pologne, Festival Witkiewicz, Bruksela (1981); Présences Polonaises, Centre Pompidou, Paryż (1983); S. I. Witkiewicz. Photographs 1899-1939, Third Eye Centre, Glasgow (1989); Witkacy. Mataphysische / Metaphysical Portraits..., Monachium, Halle, Nowy Jork, Chicago (1997-1998); FACE AU NÉANT, Musée des Beaux-Arts, Nantes (2004).
Wybrane publikacje: Ewa Franczak, Stefan Okołowicz, Przeciw Nicości (Wydawnictwo Literackie, 1986); katalog wystawy: FACE AU NÉANT, Musée des Beaux-Arts, Nantes (FAGE, 2004).