„Pod koniec studiów w Wiedniu zaczęłam wykorzystywać karton passe-partout do tworzenia przestrzennych struktur na płaszczyźnie obrazu. Chciałam poszerzyć swoją definicję malarstwa i samej pracy. Karton dawał mi zaskakująco dużą swobodę działania oraz eksperymentowania. Zaczęłam go docinać, formować, nadawać mu różne kształty i kolory. Fascynowało mnie, że moje prace stają się ciężkie, przestrzenne, że pojawia się w nich dodatkowy wymiar, cień, miejsca załamania światła, gra między powierzchniami o zróżnicowanej grubości. To, czym się zajmuję jako artystka, wywodzi się z moich fascynacji przestrzenią. Lubię, gdy prace wchodzą w dialog z otoczeniem – na przykład kiedy w czarnych, lśniących obrazach można znaleźć odbicie otaczających je kształtów i kolorów lub gdy w zależności od natężenia światła uwydatniają się albo giną w nich różne niuanse. Niezależnie od tego, że często pracuję z kartonem, uważam moje prace za malarskie”.
Natalia Załuska

Minimalistyczny język wypowiedzi Natalii Załuskiej niewątpliwie czerpie z dokonań klasyki awangardy, której pionierem był Henryk Stażewski. Ulubionym materiałem artystki jest papier konserwatorski, z którego buduje wielowarstwowe kompozycje, używając do tego ograniczonej niemal do bieli i czerni palety ze sporadycznymi przebłyskami koloru. W prezentowanej kompozycji czystość bieli została zaburzona niezwykle subtelną interwencją w postaci przecinających płaszczyznę linii, które potęgują jej głębie oraz reliefowy charakter. Dzięki temu zabiegowi udało się jej uzyskać quasi-architektoniczny obiekt. Do pracy artystka używa tektur o różnej grubości, fakturze oraz odcieniach. Powstałe w ten sposób luki pokazują złożoność procesu tworzenia oraz samego konceptu. Załuska jawi się jako artystka wielce wrażliwa, która w kreacji kieruje się własną logiką łączenia i kompilacji form oraz cofania ich w czasie poprzez ingerencje w formie nacięć oraz pęknięć.

Natalia Załuska (1984) ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Wiedniu. W 2018 roku otrzymała stypendium "Młoda Polska" Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, była również stypendystką Alfred-Toepfer Stiftung (Hamburg, 2011-2013). Jej prace były prezentowane w: Galerie Jochen Hempel (Berlin, 2014), Galerii Elba Benitez (Madryt, 2014), Kunstforeningen GL STRAND (Kopenhaga, 2013), Contemporary Art Center Matadero (Madryt, 2013), Kunsthalle CCA (Andratx, 2013), Christine König Galerie (Wiedeń, 2013). Prace Załuskiej znajdują się m.in w kolekcji Muzeum Belvedere w Wiedniu, Jorge M. Pérez Collection w Miami, Fundacji Sztuki Polskiej ING, LENTOS Kunstmuseum Linz oraz Muzeum Narodowego w Gdańsku.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

17
Natalia ZAŁUSKA (ur. 1984, Kraków)

Bez tytułu

kolaż, technika mieszana/karton, 47 x 38 cm (w świetle oprawy)

Zobacz katalog

DESA UNICUM

Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989

29.09.2020

19:00

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

„Pod koniec studiów w Wiedniu zaczęłam wykorzystywać karton passe-partout do tworzenia przestrzennych struktur na płaszczyźnie obrazu. Chciałam poszerzyć swoją definicję malarstwa i samej pracy. Karton dawał mi zaskakująco dużą swobodę działania oraz eksperymentowania. Zaczęłam go docinać, formować, nadawać mu różne kształty i kolory. Fascynowało mnie, że moje prace stają się ciężkie, przestrzenne, że pojawia się w nich dodatkowy wymiar, cień, miejsca załamania światła, gra między powierzchniami o zróżnicowanej grubości. To, czym się zajmuję jako artystka, wywodzi się z moich fascynacji przestrzenią. Lubię, gdy prace wchodzą w dialog z otoczeniem – na przykład kiedy w czarnych, lśniących obrazach można znaleźć odbicie otaczających je kształtów i kolorów lub gdy w zależności od natężenia światła uwydatniają się albo giną w nich różne niuanse. Niezależnie od tego, że często pracuję z kartonem, uważam moje prace za malarskie”.
Natalia Załuska

Minimalistyczny język wypowiedzi Natalii Załuskiej niewątpliwie czerpie z dokonań klasyki awangardy, której pionierem był Henryk Stażewski. Ulubionym materiałem artystki jest papier konserwatorski, z którego buduje wielowarstwowe kompozycje, używając do tego ograniczonej niemal do bieli i czerni palety ze sporadycznymi przebłyskami koloru. W prezentowanej kompozycji czystość bieli została zaburzona niezwykle subtelną interwencją w postaci przecinających płaszczyznę linii, które potęgują jej głębie oraz reliefowy charakter. Dzięki temu zabiegowi udało się jej uzyskać quasi-architektoniczny obiekt. Do pracy artystka używa tektur o różnej grubości, fakturze oraz odcieniach. Powstałe w ten sposób luki pokazują złożoność procesu tworzenia oraz samego konceptu. Załuska jawi się jako artystka wielce wrażliwa, która w kreacji kieruje się własną logiką łączenia i kompilacji form oraz cofania ich w czasie poprzez ingerencje w formie nacięć oraz pęknięć.

Natalia Załuska (1984) ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Wiedniu. W 2018 roku otrzymała stypendium "Młoda Polska" Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, była również stypendystką Alfred-Toepfer Stiftung (Hamburg, 2011-2013). Jej prace były prezentowane w: Galerie Jochen Hempel (Berlin, 2014), Galerii Elba Benitez (Madryt, 2014), Kunstforeningen GL STRAND (Kopenhaga, 2013), Contemporary Art Center Matadero (Madryt, 2013), Kunsthalle CCA (Andratx, 2013), Christine König Galerie (Wiedeń, 2013). Prace Załuskiej znajdują się m.in w kolekcji Muzeum Belvedere w Wiedniu, Jorge M. Pérez Collection w Miami, Fundacji Sztuki Polskiej ING, LENTOS Kunstmuseum Linz oraz Muzeum Narodowego w Gdańsku.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.